Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Scott Cooper
Skådespelare: Christian Bale, Harry Melling, Gillian Anderson, Lucy Boyton, Robert Duvall
Land: USA
År: 2022
Genre: Brott, Skräck, Mysterium
Längd: 128 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 2
Ännu en Netflixpremiär på en Netflixproduktion. The Pale Blue Eye, byggd på en roman av Louis Bayard, hade jag vissa förhoppningar på. Den är nämligen regisserad av Scott Cooper, som gjorde Crazy Heart, en utmärkt film, och Black Mass. Å andra sidan var Coopers förra film skräckisen Antlers, den har jag inte recenserat, men den är rätt kass.
Titeln The Pale Blue Eye fick mig att tänka på Edgar Allan Poes novell Det skvallrande hjärtat, och mycket riktigt är det därifrån titeln är plockad. Detta är en deckare i vilken Poe hjälper till att lösa ett mordfall.
Märkligt med ockultism
Det är 1830, vinter, och en kadett hittas hängd på militärskolan West Point. Den dystre detektiven Augustus Landor (Christian Bale) anlitas för att ta reda på vad som hänt – av allt att döma blev kadetten mördad. En ung, excentrisk kadett; Edgar Allan Poe (Harry Melling), assisterar Landor med utredningen, och fallet blir allt märkligare när det börjar involvera ockultism.
The Pale Blue Eye ser ut som en biofilm och den gick upp på bio i några länder innan Netflixpremiären. Filmfotot är utmärkt, även om det ofta är i mörkaste laget.
Känns som filmad teater
När jag läste om filmens handling tyckte jag att den verkade bra och intressant, och jag ville verkligen gilla den här filmen – men det gjorde jag inte. En rad bra karaktärsskådespelare medverkar; Robert Duvall (som fyllde 92 i förrgår!), Timothy Spall, Toby Jones, Charlotte Gainsbourg, Gillian Anderson med flera Men det hjälper inte, eftersom filmen är besynnerligt ospännande. Rollfigurerna är samtliga tråkiga, jag bryr mig inte det minsta om dem, filmen är oengagerande, den är för lång och tempot långsamt. Det hela känns som filmad teater. Folk sitter i mörker och pratar, och under stora delar av speltiden händer det bokstavligt talat inget alls av intresse, inget som driver handlingen framåt.
Irriterande tolknng av Poe
Mot slutet börjar det hända saker och det blir nästan lite intressant, men den oväntade twisten på slutet känns mest krystad och ologisk. Rollfigurerna gör saker enbart för att vi ska överraskas på slutet.
De flesta av de medverkande skådisarna spelar över, men värst är Harry Melling som Poe. Melling har visst tidigare varit med i Harry Potter-filmerna, vilket jag inte minns, eftersom jag inte kommer ihåg speciellt mycket av den filmserien. Hans tolkning av Poe är direkt irriterande. Han babblar oavbrutet och är allmänt konstig. Jag har ingen aning om hur verklighetens Poe var som människa, men jag noterar att en del Poe-kännare upprörts av Mellings och Coopers tolkning.
Bättre med en bortklippt halvtimme?
Det här borde varit en bra och spännande thriller, men den är bara dyster och tråkig. Om Cooper klippt bort en halvtimme är det möjligt att den blivit mycket bättre – fast allt överspel är svårt att göra något åt.
En korp skymtar förbi i en scen.
I eftertexterna har man lyckats stava fel till Edgar Allan Poe.