THEY/THEM – välment med HBQT-premiss i skräckfilm kommer ivägen för det kreativa

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: John Logan
Skådespelare: Kevin Bacon, Theo Germaine, Anna Chlumsky, Carrie Presteon, Quei Tann
Land: USA
År: 2022
Genre: Mysterium, Skräck, Thriller
Längd: 104 minuter
Format: VOD
Distributör: SF Anytime
Betyg: 2

Ännu en film som utspelas på/i/vid ett amerikanskt sommarläger vid en sjö ute i ingenstans någonstans, denna gång emellertid med den ganska originella premissen att det är ett läger för HBQTI-ungdomar som skall komma till insikt om de verkligen är HBQTI-ungdomar. (HBQTI = ett paraplybegrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter och intersexpersoner.)

Som campledare dyker ingen mindre än allas vår Kevin Bacon upp, för skräckfilmsfansen helgonförklarad på grund av en skapelse som utspelades i liknande trakter, ett ställe kallat Crystal Lake, år 1980. Och då tänker alla: “Ännu en slasherpastisch – fast i 2022-kostym!” Inte minst då They/Them (They Slash Them) inleds med att någon stackars bilburen person en mörk natt i mörka skogstrakter får punktering och strax därefter yxas ihjäl av någon mörkklädd, maskerad typ – tror jag åtminstone, dessa scener var i dubbel bemärkelse jävligt mörka.

Men nej, riktigt så – att ungdomarna tas av livet på det mest slaskiga sätt i nummerordning – blir det inte.

Sensationellt lågt betyg

They/Them har inte bemötts särskilt väl av publiken på IMDb. 2,2 i skrivande stund får nog anses vara sensationellt lågt. Och med denna utgångspunkt, hade jag i vanliga fall knappast tagit mig an verket. Om det inte vore för faktumet: Verket är John Logans regidebut.

Ytterst etablerad manusförfattare

“John Logan? Who the fuck is John Logan?”, frågar sig nu de flesta, inte bara Smokiefansen. Jo, en ytterst etablerad manusförfattare inom amerikansk film. Läs: Gladiator (2000), The Aviator (2004), Hugo (2011), Skyfall (2012), Alien: Covenant (2017), med flera.

Mannen bakom bästa skräck-tv-serien

Mycket Scorsese som synes, men glöm dessa filmer – ingen är någon riktig höjdare i min bok, vissa titlar till trots, he, he. Grejen är att John Logan i rollen som manusförfattare även är mannen bakom Penny Dreadful. Den bästa skräck-tv-serie som producerats under 2010-talet!

Under tre säsonger (2014-16) återuppväckte Logan Frankenstein, Dracula, Dorian Gray, Dr. Jekyll och Mr. Hyde, m.fl. ikoner inom den gotiska skräckgenren och fick dem att nå oanade höjder. Därefter följde en inte lika lyckad pendang, Penny Dreadful: City of Angels (2020). Denna kan ni bortse ifrån, men missa för Guds skull inte de inledande tre mästerverken!

Har kommit i vägen för det kreativa

För att nu återgå till They/Them, så är ju HBQT-variationen förstås lite fräsch, dessvärre är filmen i övrigt inte det.

Logan är, enligt uppgifter på nätet, homosexuell, och har därmed säkerligen upplevt sin beskärda del av trauman som regelmässigt tycks uppstå i och med dylik läggning, vilket till stor del förklarar det välmenta i sammanhanget, men det går inte att frånta faktumet att den sexuella läggningen även kommit i vägen för det konstnärliga, det kreativa. Med andra ord: själva filmen har slarvats bort.

Skräck bör vara åtminstone liiite skrämmande

Den goda ambitionen ska såklart inte helt förbigås, men verket i sig, ej heller hyllas enkom därför. Och ger man sig i kast med att producera skräckfilm, bör den nog vara åtminstone liiite skrämmande! Goda intentioner är ingen garanti för ett gott resultat! Tyvärr! (Gammalt djungelordspråk.)

Kan inte ta deltagarnas mediciner

Avslutningsvis, ett inledande, fundamentalt fel i skapelsen: Ok, för att man beslagtar deltagarnas mobiltelefoner och eventuella datorer då de checkar in på lägret, men man kan ju för fan inte ta deras mediciner. Något minsta barn vet, och vilket lägrets huvudansvariga såklart bör ha all kunskap om, annars lär de aldrig fått/haft tillstånd att driva ett dylikt läger (och någon form av licens torde ju Kevin och co. uppburit, då det verkar som verksamheten pågått under många långa år). Men i filmen förekom i stort sett inga som helst protester. Bara en detalj i en film som inte fungerar som helhet.

Fotnot: They/Them sin ursprungliga premiär på amerikanska streamingtjänsten Peacock

print

Våra samarbetspartners