Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Kålle Gunnarsson
Skådespelare: Pierre Hagman, Angelina Rautalin, Emil Söder, Johanna Love Håkansson, Mikael Hjelm, Simon Pettersson/Hampus Beramder, Samuel Kling/Axel Jonsson, Christofer Nilsson, Kristin Skåre, Liv Sundblad, Sussie Björninger
Rollbesättning 1: Lilly Bengtsson (Annie), Viola Bengtsson, Thelma Modig, Theo Axelsson, Vera Freytag, Nova Qvarnström, Ingrid Rosaeus, Andrea Waernqvist, Darius Manzoor
Rollbesättning 2: Lova Hillertz Brännström (Annie), Alicia Sterneborn, Amanda Kyhlberg, Emil Swensson Nilsson, Astrid Liljedahl, Freja Nyroos, Nova Heimroth, Alva Tvete Vik, Bruno Fovaeus
Manus: Thomas Meehan
Musik: Charles Strouse
Sångtexter: Martin Charnin
Översättning: Beppe Wolgers
Koreografi: Daniel Larsson, Emil Söder
Premiär: 2022-09-16
Inflationen skenar, priserna stiger, pengarna blir allt mindre värda, i Europa mullrar krigstrummor och inte klarar ordningsmakten av att göra något åt den organiserade brottsligheten som drar in gigantiska summor – helt skattefritt! Som ni hör – tiden som skildras i 1930-talets Annie – The Broadway Musical är helt annorlunda än den vi lever i idag. Eller också … inte.
I centrum står en rödhårig, fräknig föräldralös flicka som ständigt hittar på upptåg på barnhemmet i New York, där hon bor. När hon är på rymmen ser hon att folk utanför barnhemmet också har det svårt. Det är inte bara livet på barnhemmet som är eländigt. Barnhemsföreståndaren Miss Hannigan, som hatar sitt arbete, påpekar att anställningen åtminstone medför gratis gas och el – en förmån som icke är att förakta. (Här instämmer många i publiken …)
En gyllene biljett till ett annat liv
En dag får Annie plötsligt möjligheten att slippa ifrån “a hard knock life” med kall välling, barnarbete och evinnerligt skurande. Istället erbjuds Annie att leva lyxliv över julhelgen hemma hos miljardären Oliver Warbucks. Med sitt soliga humör och sin vackra sångstämma piggar Annie upp det dystra hushållet och Warbucks bestämmer sig för att adoptera den gladlynta lilla rödtotten. Det finns bara ett litet krux … Annies föräldrar kommer plötsligt tillbaka för att hämta henne. Vi i publiken vet att de är bedragare. Kommer sanningen att uppdagas även för Annie och Oliver Warbucks innan det är för sent?
Hoppar av spänning
Annie är en av världens mest älskade musikaler. Det är lätt att förstå varför. Det är få historier som har ett sådant djup och en sådan svärta och ett så vuxet tilltal – och som ändå på ett lyckat och trovärdigt sätt kan marknadsföras som “familjemusikal” med en attraktivt sockrad yta. Barn, hundar och trallvänliga melodier. What’s not to like?
Barnen i publiken är helt inne i pjäsen och många hoppar av spänning, glädje och upphetsning där de sitter på dubbla uppsättningar av kuddar för att kunna se riktigt bra. Som första teaterupplevelse, som första musikalupplevelse … det här är ett minne för livet. Något som kommer att ge en kärlek till teatern för all framtid.
Historien upprepar sig
Vuxna kan ta in helt andra saker än de små överlyckliga och fnittrande teaterbesökarna – som att historien ständigt tycks upprepa sig, och lär sig aldrig mänskligheten något av sina misstag?
De yngsta piper av glädje när diskokulan glittrar i taket under ett särskilt klämmigt musikalnummer och kiknar av skratt när klantiga hundfångare ska försöka få tag på Annie och hennes nya fyrfota vän, en herrelös byracka som hon kallar för Sandy. Man har verkligen fått ut all komisk potential ur hela handlingen.
Ingen lätt huvudroll att dela med ett hundliv
Annie är ingen lätt huvudroll för en ung talang. Du ska kunna sjunga, dansa, steppa, agera … men också samtidigt hålla rätt på en hund som ibland verkar tycka att en enda godis per trick är lite väl snålt – finns det inte fler godisbitar någonstans i koftan? Den unga talangen är fantastisk och klarar upp alla situationer galant, med lika gott humör som Annie.
Sjunger, dansar och charmar i radiolek
En duktig samling med unga aktörer i roller som föräldralösa barn på barnhemmet lyser klart och de kan konsten att sjunga, dansa och charma. En klassiker är när barnen leker radioprogram. Ett härligt nummer som tillhör musikalhistoriens allra bästa. Alla kategorier.
Många nummer får i Lisebergsteaterns uppsättning en extra fin och extra komisk liten twist. Och i den här uppsättningen finns både pojkar och flickor med i den föräldralösa ensemblen som hoppas på bättre tider.
Rappt, roligt, rasande skickligt
Det är rappt, roligt och rasande skickligt gestaltat. Tiden bara flyger förbi. Det här är en underbar, tänkvärd och minnesvärd musikalkväll. Alla generationer har något att hämta från Annie. Den här produktionen är en klassiker, samtidigt som den har så mycket att säga om vår tid.
Foto: Belinda Graham