Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Guzen to sozo (Wheel of Fortune and Fantasy)
Regi: Ryusuke Hamaguchi
Skådespelare: Kotone Furukawa, Ayumu Nakajima, Hyunri, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori
Land: Japan
År: 2021
Genre: Drama, Romantik
Längd: 121 minuter
Format: DVD, VOD
Distributör: Njutafilms
Betyg: 5
Ryusuke Hamaguchis massiva succé med Drive My Car, som hade premiär på Cannes filmfestival och som vann Oscar för bästa internationella film 2022, har till viss del överskuggat att han bara några månader tidigare lanserade en film som vann det finaste priset på Berlins filmfestival 2021. Den internationella titeln är Wheel of Fortune and Fantasy, den svenska titeln har blivit Tillfälligheter och fantasier.. Är det slumpen som styr – eller något magiskt lyckohjul?
Filmen är ett mästerverk i det lilla, en novellsamling i filmformat, en triptyk av historier som vid första anblicken inte har något alls med varandra att göra. Vid närmare granskning handlar de alla om samma sak. Samma teman som Hamaguchi återvänder till gång på gång, så även i den senaste succén Drive My Car. Det handlar om ödet och slumpen, om rollspel och teater, om flytande identiteter, om åtrå och historieberättande. Om små, små ögonblick av magi och att mirakel kanske, kanske kan inträffa i vardagen.
Första berättelsen. Magic (Or Something Less Assuring). Ett modernt triangeldrama med oväntade sidor – och olika slut
Två bästa väninnor åker hem efter en modefotografering. Gumi har träffat den perfekte mannen, de hade en magisk natt tillsammans med att bara prata, han öppnade sig verkligen, det var så erotiskt. Drömkillen hade romantiskt nog fått sitt hjärta krossat av en otrogen flickvän och nu är han återigen redo för kärleken. Väninnan Meiko lyssnar och kommenterar med växlande ansiktsuttryck. Man förstår att hon känner sig träffad. Hon erkänner att hon krossade någons hjärta genom otrohet, för två år sedan.
Snart bevisas vad vi som åskådare redan misstänker: de båda kvinnorna talar om samma man. Men bara Meiko förstår det. Hon är förbannad på ödet, eller slumpen, eller någonting, och tänker inte ta det liggande. Hon ska minsann vinna tillbaka sin före detta pojkvän! Eller skydda Gumi från honom. För hon vill ha Gumi för sig själv, inte dela henne med någon annan. Eller … något annat.
Vad har Meiko för agenda? Vad vill hon? Vad är motivet? Vet Meiko själv vad hon vill? Kan Meiko verkligen spola tillbaka tiden och göra fel val till rätt val, ett nobelt, osjälviskt val? Eller är allt bara fantasier från Meikos sida? Var mötet med hennes gamla pojkvän också en fantasi, för att kunna avreagera sig i en frustrerande situation?
Andra berättelsen. Door Wide Open. Den mörkaste historien i samlingen. En hämnd, en honungsfälla och ett hot om sexuella trakasserier
En student som blivit underkänd i franska övertalar sin älskarinna att förföra och förgöra hans fransklärare som just vunnit ett stort litteraturpris. Men den vördnadsvärde gamle läraren insisterar hela tiden på att hålla dörren öppen, inte bara för att han vill undvika rykten om sexuella trakasserier, utan också för att han är öppen som person. Symbolik som fungerar effektivt i själva intrigen.
Tredje berättelsen. Once Again. Den vackraste och mest hoppfulla av de tre historierna. Spelar det någon roll vem man älskar – i ett rollspel?
Natsuko åker till en deprimerande skolåterträff, känner inte igen någon där, och inte förrän efteråt, på tågstationen, springer hon på kvinnan som var hennes livs första kärlek, hon som var den enda anledningen till att Natsuko åkte till den där skolåterträffen från första början. Natsuko är överlycklig över att se Aya. Aya verkar också lycklig över att se Natsuko. Eller … ?
Det visar sig att båda dessa kvinnor misstar den andra för någon annan. Eller så har de i själva verket träffat helt rätt person? Deras rollspel gör att de läker, att de kan gå vidare. Kanske älskar de varandra. Kanske är kärleken bara en del i ett rollspel. Är interaktion människor emellan egentligen någonsin något annat än ett rollspel? Genom att låtsas vara någon annan i rollspelet kan de två kvinnorna äntligen vara sig själva.
Mirakel, magi, slump … eller val
I var och en av de tre berättelserna leder någonting, kanske är det ett mirakel, kanske är det magi, kanske är det bara en slumpmässig vändning, till försoning eller åtminstone en radikal förändring av situationen.
Allt berättas med lätthet och elegans, utan att någonsin bli lättviktigt. Här finns djup, värme, humor och hopp. Små saker kan ha stor betydelse. Små saker som styrs av slumpen, ödet, magi, ett litet datorfel … eller personliga val. Välj själv vad du vill tro på.