GÖTA KANAL: VINNA ELLER FÖRSVINNA – ansatser till något bättre finns, men överlag en menlös och icke rolig film

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Emma Molin
Skådespelare: Eva Röse, Per Andersson, Tomas von Brömssen, Dilan Gwyn, Lottie Ejebrant
Premiär: 2022-07-28
Betyg: 2

En Göta Kanal 4? Måste erkänna att jag inte såg det komma. Och varför skulle jag. Med tanke på föregångaren, Kanalkungens hemlighets uselhet och förmodade kommersiella halvfloppande fanns det liksom ingen anledning att tro på ännu en uppföljare. Ändå är den likväl här nu, och vad ska man egentligen säga mer än att knivarna i detta skrivarögonblick dagarna innan premiären förmodligen slipas å det värsta i tidningarnas sågarglada skrivarstugor.

Men ärligt talat, om vi nu sak vara seriösa är Göta Kanal: Vinna eller försvinna märkbart bättre än ”trean”. Detta säger förvisso inte alls så mycket, men problemet med rutinmässiga råsågningar är att de ter sig så rutinmässiga och slöa.

Alla filmer förtjänar en vettig varudeklaration

Visserligen ger det inte särskilt stora rubriker åt kollegorna att vara nyanserade, men något som kan liknas vid en vettig varudeklaration tycker jag nog de flesta filmer förtjänar. Inklusive den här, alltså. Oavsett graden av kvalitet. Men ni bör förstås likväl veta att ”tvåan” här till höger på intet sätt är stark, snarare ter den sig både halt och lytt.

Fast bortsett från det är det väl om inte annat ett förmildrande drag att Eva Röse för tredje gången spelar tävlingsinriktade Petra Andersson, ägare till Anderssons båtvarv. Förra filmen kunde hon dessvärre inte rädda, det kunde ingen. Men här ger hon ett visst mått av hjärta i en film som förlitar sig på övertydliga slapsticks i lösryckta sketcher.

Om fair play och sjömansvett efterlevs

Handlingen då? Well, precis som i Göta Kanal: Kanalkungens hemlighet står varvet på spel. Petra och hennes handfallne man Emils (Per Andersson) äktenskap är på dekis. Skilsmässan står för dörren, så nu ska det till (bo)delning av både varv och villa. Skulle man kunna tänka sig. Men det är klart att allt i slutänden ska avgöras i ett race på Göta Kanal istället. Ett helt okej, upplägg, menar deras gemensamma advokat. Bara fair play och sjömansvett efterlevs, det vill säga.

Dags för fula tricks och lurendrejande

Fast det blir förstås inte så mycket av det där. För sedan kopplas autopiloten på, varpå det blir dags för idel fula tricks och lurendrejande. Som sig bör. Annars hade det ju inte blivit någon film av det här, och alla med påslagen reptilhjärna som nu undrar om ingredienser som kraschade alternativt sänkta bilar, otursförföljda kanotister och drattande på ändan i böljan den blå också förekommer kan sluta oroa sig nu.

Ganska mysigt med Tomas von Brömssen

Att hävda att Göta Kanal: Vinna eller försvinna är en minnesvärd film vore dock en grov överdrift. Men samtidigt finns trots allt ansatser till något bättre inom de av nödvändighet i sten huggna ramarna. Sidohistorien med dramats åldrige farbror i Tomas von Brömssens skepnad ter sig till exempel ganska mysig medan Röse gör det bästa och mesta av sin rollkaraktär.

Båtaction ter sig överlag seg

Men för övrigt är det här en tämligen icke rolig och överlag menlös film. Det hela utgör i mångt och mycket ett uppenbart slöseri med den svenska skådespelareliten.

Dessutom; var det något floppen Speed 2: Cruise Control bekräftade i slutet på 90-talet var det att båtaction överlag ter sig seg även om budgeten är enorm. Bara James Bond- och Indiana Jones-franchisen har i stort sett lyckats få till det på den fronten. Det är ytterligare ett faktum folket bakom Göta Kanal: Vinna eller försvinna borde ha tagit i beaktande innan de tackade ja till (kanal)uppdraget.

print

Våra samarbetspartners