COPENHELL 2022, Refshaleøen, Köpenhamn den 15-18 juni 2022 – himmelska upplevelser på helvetets bakgård

Klicka på bilden, för att se hela bilden

På det sätt som dessa fyra dagar sköttes skulle man kunna tro att Copenhell nästan på var en institution i dansk festivalhistorik. Det är den inte. Men den kommer att bli det. Detta var bara 10:e gången som festivalen hölls, men den har gradvis utvecklats till en av de stora aktörerna på festivalkartan i det här landet. Att de är långt ifrån metalltrötta trots några år av ofrivilligt uppehåll bevisades av ett program som fortfarande hade gott om grymma och gnistrande godsaker för den mer nischorienterade publiken som festivalen ursprungligen skapades för, samtidigt som festivalen har öppnat upp sig mot rockens många andra former av tändvätska. Detta märks i form av en rekordstor och bred sammansatt publik som både gillar musiken och varandra, och båda vill njuta och ge. “Vilken fest, och sedan bara så mycket kärlek sprids” – lät ett uppriktigt uttalande från en av besökarna. Ett citat som nog inte kunde vara mera träffande och sammanfattade kärnan av dessa fyra dagar!

Igenkänningsglädje och nya blixtnedslag

Festivalen hade haft en lyckad hand över sig med sina huvudnamn Metallica, Kiss och Iron Maiden, som alla levde upp till sin ovillkorliga legendariska status, och som alla tre både levererade med kvantitet, kvalitet och inte minst med en uppenbar och genuin kärlek till festivalen, som alla ville ha dem. De lyckades fylla utrymmet framför den största scenen med i stort sett varenda en av de cirka 35 000 som hade säkrat en biljett. Annars gick det från smäll till smäll – och inte minst med blixtnedslag från de svenska riffdrottningarna från Thundermother, som äntrade Copenhell som sanna segrare, med den sortens smittsamma attityd som skapar livslånga relationer. Søren Andersen (Elgitarrer m.fl.) gästade under deras explosiva uppsättning och dagen efter eldade han själv upp en jäkligt bra – och nästan gitarrgudlig konsert med sin trio, där han även kunde presentera en gäst med vägen i form av Mike Tramp.

Fredstorget

Gästfriheten är stor på Cophenhell – också när ett eftertryckligt politiskt uttalande måste göras, som den ukrainska orkestern JINJER gjorde i lördags. De fick kanske det vildaste publikmottagandet av någon på årets festival. Tror det kunde höras hela vägen i Moskva! Med hopp om fred och hårda toner som attackvapen gav JINJER en minnesmärke och respektingivande konsert på alla sätt.

Rockmänniskor är älskare av fred, och kanske var det därför festivalen även i år var ett av de lugnaste festområdena man kunde röra sig in i. Vilken respekt det finns för varandra och för varandras olikheter i uttryck och intryck. På Hells framgård osar, grovt sett, välgörenhet – och som en av få platser där ‘stage diving’ kan ske utan rädsla för liv och lem, eftersom människor faktiskt är medvetna om varandra och ser upp till varandra.

Foto: Henrik Hildebrandt

Setlist

print

Våra samarbetspartners