THE TAKEDOWN – ojämn actionkomedi i avsaknad av skurkar

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Loin du périph
Regi: Louis Leterrier
Skådespelare: Omar Sy, Laurent Lafitte, Izia Higelin, Dimitri Storoge, Stéphane Pezerat,
Land: Frankrike
År: 2022
Genre: Action, Komedi, Brott
Längd: 119 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Nu blir det franskt här på JPS Media! Ännu en Netflixpremiär på en Netflixproduktion. Den här filmen heter i original Loin du périph, vilket betyder ungefär “Långt från huvudleden” eller kanske “motorvägen” – en inte alltför lockande svensk titel. Men, istället för att ge filmen en ny, bättre svensk titel, visas den med sin engelska titel The Takedown. Då kan man ju dessutom lura tittare som aldrig skulle få för sig att se en fransk film att tro att det är en amerikansk actionfilm.

The Takedown är en actionkomedi av Louis Leterrier, som tidigare bland annat gjort de två första Transporter-filmerna, The Incredible Hulk, och NOW YOU SEE ME. Denna nya film är ännu ett franskt försök att göra en fläskig film i Hollywoodstil, och den lider av ungefär samma problem som tidigare franska filmer i denna genre.

En hal kvinnotjusare i kostym

Det här visar sig vara en uppföljare till On the Other Side of the Tracks från 2012, en film jag inte sett eller ens hört talas om. Omar Sy och Laurent Lafitte spelar poliserna Ousmane Diakité och François Monge. De har tidigare jobbat tillsammans (det skildras nog i den förra filmen), men numera är den handlingskraftige Ousmane en kriminalare som rör sig bland buset, medan François, som är en hal kvinnotjusare i kostym, har en skrivbordstjänst. De två är väldigt olika.

Tjatar och tjatar

De två stöter på varandra på en järnvägsstation, där man oväntat hittat ett lik – ett halvt lik. Den andra halvan finns i en mindre stad i de franska alperna. Ousmane får i uppdrag att åka till alperna, och François tjatar och tjatar och vill följa med. Det får han inte, men han åker med ändå.

På plats i alpstaden träffar de Alice (Izïa Higelin), polisen som håller i fallet. Hon är charmig och Ousmane fattar tycke för henne. Spåren leder till ett litet högerextremt parti med terrorplaner.

Ojämnt tempo

Omar Sy är en av Frankrikes större filmstjärnor, och han har en viss utstrålning. Den här filmen ser hyfsat påkostad ut, och den har några roliga scener och en del kul repliker. Men, liksom så många andra franska actionfilmer, har den problem med tempot. Berättartempot är ojämnt, ofta känns det som om filmen inte rör sig framåt. Jag kom ibland på mig med att tappa tråden, eftersom filmen konstant pendlar mellan att vara kul och underhållande, och lite småtråkig.

Kräver tydliga, onda skurkar

Ett problem är att skurkarna knappt förekommer alls i filmen, vi får bara se dem lite då och då. Den här typen av film kräver tydliga, onda skurkar, som utgör ett hot mot hjältarna – jämför till exempel med skurkarna i Dödligt vapen-filmerna, eller i Die Hard. Större delen av filmen består av att de två hjältarna smågnabbas- eller skämtar med varandra.

Går att titta på, men…

Filmens höjdpunkt är antagligen en märklig biljakt med radiobilar inne på en stormarknad, där de säger saker som “Vi kommer ikapp honom vid flingorna!”.

The Takedown går att titta på utan större problem, men i slutändan är detta bara ännu en lättglömd film.

print

Våra samarbetspartners