Klicka på bilden, för att se hela bilden
Jag köpte en pryl på Elgiganten. Pris = 4 095.00. Efter exakt 72 minuter blev prylen sliten. Jag mejlade till ”hello@elgiganten.se” som utger sig att vara Elgigantens kundtjänst, och ville ha ersättning. Inget svar. Jag mejlade om och om och om igen och igen. Inget svar. Det var som att söka hjälp hos Putin.
Jag mejlade till Elgigantens vd ”niclas.eriksson@giganten.se” Inget svar. Jag mejlade om och om och om igen och igen. Inget svar. Det var som när Volodymyr Zelenskyj sträckte handen mot Vladimir Putin.
Jag mejlade till ”josef.bensadoun@giganten.se” en annan av Elgigantens högtuppsatta gratisätare, inget svar. Jag mejlade om och om och om igen och igen, utan att erhålla något som helst svar. Det var tyst som i sönderbombade Mariupol.
Den 13 mars 2022 cyklade jag till Elgiganten i Jönköping. Jag möttes av becksvart mörker. Jag menar bokstavligen. Som i belägrad nattlig Kyiv. Utanför mötte jag en människa släpande på en kämpestor kartong. ”Du kan vända, det är stängt”, sade han. Jag svarade att jag precis googlade deras öppettider.
”Det har jag också gjort”, svarade människan ilsket. ”Och ändå har de stängt. Man kan inte lita på någon på Elgiganten. Skall jag släpa skiten fram och tillbaka som om jag inte hade bättre för mig! De där svinen borde…, jag hittar inte orden.” Människan baxade den stora kartongen in i bilen.
En annan människa kom ut ur Elgiganten. ”Jävla idioter”, sa hon, mest för sig själv.
Jag går in. Det är mörkt där. Men det är ändå öppet. Jag ropar ”Hallå, är någon här? Har ni öppet?”
En kvinna dyker upp. ”Vi har ingen ström” säger hon.
”Ingen ström på Elgiganten? Ni har ju ström i firmanamnet!” säger jag.
”Jag vet”, svarar hon uppgivet. ”Och det är långtifrån första gången”, tillägger hon.
Jag minns hur jag tidigare var med om att det inte fanns fungerande internet-uppkoppling på detta kaosdrabbade ställe där man säljer telefoner och datorer, som är beroende av just uppkoppling. Jag skrev om det redan då.
Filologen och fredsaktivisten Jaroslav Suk skrev till mig: ”Nu har jag skickat pengar till översättaren i Kiev – det funkar fortfarande!”
Jag tänker att trots att Ukraina är ockuperat och är i krig, går det ändå att skicka dit pengar elektroniskt, samtidigt som Elgiganten i det fredliga Jönköping är utan ström.
Jag ser mig omkring. En kontakt på en förlängningssladd lyser med klar brandgul färg. Jag säger till kvinnan att om den kontakten lyser, då måste det finnas ström i den. ”Det har jag inte tänkt på”, svarar Elgiganten-kvinnan. Så försvinner hon och fem minuter senare lyser hela rummet.
Jag förklarar för henne vad saken gäller. Hon svarar att det inte är hennes avdelning och att hon skall hämta honom som brukar ta hand om sånt. Efter 10 minuter kommer en man. Jag börjar bekanta honom med mitt problem. Han avbryter och säger att de dessvärre är undermannade och att han måste först ta hand om ett annat ärende. ”Jag kommer tillbaka om tre minuter”, säger han.
Efter ytterligare 12 minuter kommer två kvinnor. Jag tänker på en vits från den kommunistiska Tjeckoslovakien, ”varför går alltid två poliser tillsammans? Den ena kan läsa, den andra skriva”, var svaret.
Båda kvinnorna frågar som med en röst: ”fick du hjälp?”
”Nej”, svarar jag, ”men ni kan säkerligen hjälpa mig”.
”Det kommer snart någon som kan hjälpa dig”, svarar de.
Mannen som töjde ut 3 minuter till 15 kom tillbaka. ”Nu skall vi se. Har du kvitto på varan?”
Jag överlämnar det till honom.
”Du har köpt varan i oktober. Det är oktober, november, december, januari, februari och halva mars, det är för ett halvt år sedan. Du har använt den i ett halvår, och är förvånad att den är sliten? Det är klart att den är sliten”, säger han.
”Jag har använt den i 72 minuter och reklamerade den med det samma”, jag visar honom mejl jag skickade till både ”hello@elgiganten.se” och ”Niclas.Eriksson@giganten.se”, Elgigantens vd.
En Elgigantkvinna säger att kundtjänsten är i Tjeckien, så det kan ta sin tid innan de svarar.
Jag undrar om även vd:n Niclas Eriksson sitter i Tjeckien?
En annan Elgigantkvinna säger att kundtjänsten är i Danmark och de servar flera länder, Norge, Danmark, Sverige, så jag ”borde förstå att de har mycket att göra”.
Mannen säger att han kan ta emot min reklamerade vara men att det kan ta alltifrån 10 dagar till ett halvår och kanske ännu längre innan jag får den tillbaka. Dessutom, säger han, att om de inte finner att det var deras fel att varan blev sliten, utan min, då får jag betala porto i båda riktningar och även arbetskostnad för undersökning. ”Det kan bli en kostsam historia för dig”, sa han uppmuntrande.
Den risken vill jag inte ta, så jag undrar om jag kan få mejadressen till firman.
”Inga problem”, svarar han och han skriver en e-postadressen på en kö-lapp.
Några timmar senare skriver jag till denna adress och får svar på några sekunder: ” – These recipients of your message have been processed by the mail server:
csteam@therabodycorp.com; Failed; 5.1.1 (bad destination mailbox address)
Remote MTA us-smtp-inbound-2.mimecast.com: SMTP diagnostic: 550 Invalid Recipient – ‘https://community.mimecast.com/docs/DOC-1369#550’ [grlmgBEYNt6wKeVSQx_MDw.us622]” Elgiganten använder sig av desinformation, liksom Putins propagandamaskineri. Det är på inget vis överraskande.
Jag googlar och finner ett formulär till sagda företag på nätet. Jag fyller i det. Två (2) timmar senare får jag ett svar “Thank you for taking the time to contact us. I apologize for the inconvenience you are experiencing with your Theragun.
Your Order is on its way
Again, thank you for contacting us and please be sure to reach back out with any further questions!”
Efter bara två timmar efter att jag skrev till dem, fick jag veta att en ny vara är på väg till mig. Och inte nog med det, utan det är de som ber om ursäkt för det obehag de förorsakat mig.
Elgiganten däremot, bajsar på en. Och Elgiganten tar väl betalt för det.
En ukrainsk översättare skriver till den ovannämnda filologen och fredsaktivisten Jaroslav Suk. ”Ursäkta att det dröjde lite längre än planerat, men jag måste hämta hem en katt som blev lämnad kvar i Kharkiv i andra änden av landet när hans ägare flydde. Det är inte bara människor utan djur också som lider på grund av kriget.”
Och så har vi Elgiganten som ger sig katten på att ge katten i människor.
PS Boken Elgigantens vd Niclas Erikssons samlade tystnad utkommer inom kort.
Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.
© Vladimir Oravsky