PARALLELLA MÖDRAR – förmågan att berätta om kvinnor blir till en palett som färgsätter hela den filmiska canvasen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Madres paralelas (Parallel Mothers)
Regi: Pedro Almodóvar
Skådespelare: Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde, Aitana Sánchez-Glión, Rossy de Palma
Premiär: 2022-02-04
Betyg: 3

Den spanske regissören med sin egen stil, Pedro Almodóvar gör här en lite mer avskalad nedtonad film om två kvinnor, Janis och Ana. De bägge träffas på BB innan de ska föda med några få dagars mellanrum.

Vid första anblicken anspelar titeln på dessa båda kvinnor men det ligger mer bakom som sig bör i en film från Almodóvar. Här lyfter han fram den spanska närhistorien, om diktator Franco och de män och kvinnor som föll offer för hans terror under det spanska inbördeskriget 1936-39. Detta är ett alltjämt ett känsligt ämne då ovissheten för de efterlevande finns kvar än idag.

Griper efter det sista halmstrået

Penélope Cruz gör sin åttonde huvudroll i en film av Almodóvar och att inte hon skulle vara med vore som att skicka en raket till månen med halv tank.

Cruz spelar fotografen Janis, döpt efter Janis Joplin. Hennes närvaro är som alltid beundransvärd och det hela kompletteras ytterligare med den trofasta kollegan Rossy de Palma, kvinnan med det karaktäristiska utseendet. Till denna duo utökas ensemblen med den unga Milena Smit som Ana, vars mamma mer eller mindre griper efter det sista halmstrået som huvudaktris vid en teatergrupp istället för att finnas vid sin dotters sida under hennes första graviditet.

Relationer som nyblivna mödrar utvecklas

Båda Janis och Ana är ensamstående kvinnor på olika platser i livet och båda blev gravida av misstag. När de träffas på BB medan verkarna tilltar gör sig närvaron och skörheten påmind och början av den röda tråden börjar spinnas på ett intrikat sätt.

Almodóvars förmåga eller besatthet att berätta om kvinnor i sina filmer där männen figurerar som bifigurer, vars enda uppgift är att vara eller icke vara bidrar i Parallella Mödrar till en palett som nästan färgsätter hela canvasen på hans stilrena vis. Här utvecklas kvinnornas relation som nyblivna mödrar mellan varandra fast ödet mellan de två vill mer än så.

Spansk historik som ett sidospår

Trots det begåvade spelet och Almodóvars känsla för närvaro sammanflätas inte historien riktigt med den spanska historiken. Det hela känns mer som ett sidospår fast att det kan ses som ett begåvat drag ur ett visst perspektiv, historier påverkar vår närtid och vad som komma skall, parallellt här och nu, vare sig vi vill eller inte.

Skriven 2022-02-01

print

Våra samarbetspartners