ELGIGANTENS KORTSLUTNING

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Detta är den femte artikeln i Elgiganten-följetongen som jag började publicera i oktober 2021.
De tidigare rapporter från Elgigantens ostädade verksamhet (märk min allusion på Maja Ekelöfs klassiker Rapport från en skurhink) heter ”Elgigantens pysslingar” och ”Elgiganten och grodorna” och ”Elgigantens omständigheter” och “Elgigantens vassaste kniv i lådan“.

Och liksom Maja samlade sina anteckningar till sin bok, frestas jag också att ge ut mina rapporter från Elgigantens ostädade verksamhet i bokform. En propå har jag redan fått.

Herr Niclas Eriksson, Elgigantens vd, och hans undersåtar sitter tyst i sina skyttegravar och hoppas på att jag tröttnar på att kräva min rätt på kompensation för en dator som långt ifrån uppfyller de prestanda som jag betalat för enligt Elgigantens reklam. Vad lite herr Niclas Eriksson, Elgigantens vd, vet om mig. Herr Niclas Eriksson, Elgigantens vd, påminner mig om den avgångne statsministern Stefan Löfven, som trodde att han kunde ignorera Nooshi Dadgostars krav på att bli tagen på allvar. Till slut tvingades han till det, och såren efter detta blev aldrig läkta, så nu skall Stefan Löfven bygga bastu. För att kylas av efter den svettiga konfrontationen med Nooshi.

Elgiganten satsar fantastiska summor på reklam. Elgigantens reklambudget vida överskrider andra konkurrerande hemelektronik- och vitvarorvaruhus annonseringskalkyler. Hur finansierar Elgiganten all denna massiva tv- et cetera försäljningskampanjer? Vem betalar dem? Inte Elgigantens vd herr Niclas Eriksson med sin lön och bonusar, utan det är kunderna som tvångsponsrar denna annonsexcess.

Så mycket billigare skulle Elgigantens varor bli, så mycket bättre skulle Elgigantens service bli om Elgiganten inte slösade bort pengar på all reklam och alla dessa annonskampanjer. Då skulle Elgiganten inte behöva skriva i sin reklamkampanj ”Batteritid enligt leverantör upp till (timmar): 17,00”, utan då skulle Elgiganten ha råd att kontrollera denna uppgift och ange i stället ”Batteritid enligt vår kontroll (timmar): 3,00”.

Snart finns det inte en enda dag på året när Elgiganten inte iscensätter någon försäljningskampanj. Allt duger till för att locka till sig kunder. Förevändningar till dessa kampanjer gränsar till det absurda. Knappast ens Eugène Ionesco skulle komma på dessa absurditeter och han var ändå en ärad medlem i Académie Française. Ta exempelvis Elgigantens kampanj till äran av ”Singles day”, som är, enligt Wikipedia, ”en festivaldag med ett brett engagemang bland unga kineser, för att fira det faktum att de är stolta över att vara singel”.
Har man hört? ”en festivaldag med ett brett engagemang bland unga kineser”.
Hur många stolta, unga singelkineser bor i Sverige?

Men absurditeten slutar inte här. Jag citerar återigen Wikipedia: ”Datumet, 11 november (11/11), väljs eftersom siffran “1” liknar en person som är ensam”. Och här är Elgigantens svar på Singles day: ”SINGLES DAY HELA VECKAN”. Yes, på Elgiganten ”firar man” ”singles day” hela veckan.
Nästa stora försäljningskampanj på Elgiganten blir Drontens dag, som firas på Mauritius. Men till skillnad från mauritier, kommer Elgiganten fira denna dag året om, med hänvisning till att dronten är så klart utdöd varje dag, sedan 1693.

Vad kostar det i el-förbrukning att sprida alla dessa miljontals reklammejl? Känner inte Elgiganten något som helst ansvar för miljön?
Det är en retorisk fråga, då Elgiganten själv svarar på den och liknande samvetsfrågor, genom sitt språkbruk: I kampanj efter kampanj ”tjuvstartar” Elgiganten det ena och det andra. Tjuvar tjuvstartar bilar, tjuvstart inom sport leder inte så sällan till diskvalificering. Ordet tjuv har inte så värst många positiva associativa betydelser, men för Elgigantens ledningsgrupp, verkar ”tjuv” och ”tjuvknep” låta lockande, i deras öron är ”tjuv” lika positivt som för en annan tjuvliga.

Fick precis ett nytt reklamutskick från Elgiganten. Även det skryter med ett tjuv-avmarsch. Dessutom hävdar det att ”Medlemmar får mer”.
Yes, medlemmar får verkligen mer. Eftersom det inte nämns vad är det som medlemmar får mer av och eftersom jag är medlem, känner jag mig kvalificerad till att svara på frågan vad medlemmar får mer av? Man får mer av problem och obehagliga överraskningar. Se exempelvis mina rapporter ”Elgigantens pysslingar” och ”Elgiganten och grodorna” och ”Elgigantens omständigheter” och ”Elgigantens vassaste kniv i lådan”.

Mitt kommande bidrag i Elgiganten-följetongen kommer att heta ”Elgiganten : När hållbarheten är på allas läppar, är Elgigantens policy ohållbar”. Den är fylld med Elgigantens kundförakt.

Julhandeln har börjat. Tänk noga var du handlar. Det kan bli synnerligen dyrt att handla ”billigt” hos Elgiganten.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-11-21

print

Våra samarbetspartners