Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Jason Reitman
Skådespelare: Carrie Coon, Paul Rudd, Finn Wolfhard, McKenna Grace, Logan Kim
Premiär: 2021-11-19
Betyg: 2
Försöket att göra en Ghostbusters med kvinnliga spökjägare i mitten på förra decenniet fick hygglig kritik, men hysteriska fanboys gick fullständigt bananas över tilltaget redan innan de sett en bildruta. Löjligt, om ni frågar mig. I min bok kändes Bridesmaids-regissören Paul Feigs försök till uppdatering både stilfullt respektfull och oväntat fräsch. Sedan var det hela inte minst ofta roligt. Vilket inte var så konstigt med tanke på att idel folk med god timing som Melissa McCarthy, Kristen Wiig och för all del också Thor själv, Chris Hemsworth, i rollen som stenkorkad sekreterare fanns med i rollistan.
Just timing är för övrigt något som det är lite si och så med i nya verket Ghostbusters: Afterlife. Fast inte vad gäller den manliga huvudrollsinnehavaren Paul Rudd då förstås. Hans repliker sitter som en smäck. Däremot skulle jag nog vilja hävda att poängerna, i den mån det nu finns några, inte alltid sitter rätt i de unga skådespelarna i fokus.
Frånvarande far avlider hastigt
Men handlingen då, undrar säkert vän av ordning? Tja, det jagas förstås spöken, men den här gången utspelar sig det hela på vischan, närmare bestämt i den dammiga lilla hålan Summerville mitt i Oklahomas ingenmansland. Dit flyttar den ensamstående Callie nödd och tvungen av ekonomiska skäl med sina två barn i de yngre tonåren när hennes frånvarande far hastigt avlider.
Hittar gamla manicker och spökjägarbilen
Förhoppningarna om ett litet välbehövligt arv grusas dock omgående, det enda som finns är en gård som sett bättre dagar. Fast det är bara att gilla läget, och barnen Phoebe och Trevor upptäcker snart att deras morbror var Egon Spenglar, en av de ursprungliga spökjägarna.
Naturligtvis är det givet att barnen och deras nyfunna vänner, den lillgamle ständigt filmande Podcast och Lucky, en servitris på den lokala dinern Trevor faller för, både hittar Egons gamla manicker och den klassiska spökjägarbilen gömda på gården.
Redo att rädda världen
Därefter tar spökjagandet vid. För det är klart att kvartetten upptäcker ett allvarligt spökigt hot mot jorden, och då gäller det för syskonen att plocka upp släktingens fallna mantel. I bakgrunden finns förr övrigt även just Paul Rudds savigt charmige seismolog redo att både rädda världen och få ihop det med den av livet smått kantstötta Callie.
Nostalgiflirtande som ytlig fernissa
Det behöver väl inte nämnas att alltihopa når sitt klimax i överlång actionspäckad dataeffektsfest. Ja, och sedan lär väl nostalgikern få något vått i ögonvrån när de åldrade originaljägarna dyker upp som grädde på moset också i dramats sista skälvande minuter.
Fast detta till trots; för mig ter sig allt nostalgiflirtande mest som en ytlig fernissa. För ärligt talat, så framstår Ghostbusters, modell 2021 som helhet dessvärre till större delen som en urvattnad variant på det som en gång varit. Vi talar i mångt och mycket i termerna traditionell lätt menlös matinérulle rakt av, snarare än ett coolt försök att göra en bred, men ändå lite edgy familjefilm, som de två första filmerna. Ur denna och alla andra aspekter lyckades 2016 års kvinnliga Ghostbusters avsevärt bättre med att hedra det arv som skapades för snart fyrtio år sedan än detta alster.
Skriven 2021-11-17