ELGIGANTEN OCH GRODORNA

Klicka på bilden, för att se hela bilden

På nätet finns sketchen IT-Support på för tusen år sedan, se nederst på sidan.
Jag drog till minnes denna norska vitsighet, när jag läste Mark Hammarbergs svar på min artikel betitlad Elgigantens pysslingar.

Mark Hammarberg är Elgigantens ”Kommersiell Chef” och ansvarar för försäljning inom produktkategorierna CE, Computing, Gaming och Telecom. Han var inköpare för Elkjøp i Norge och är välbekant med norsk humor. Hur annars skulle han använda sig av detta med en skrattretande perfektion. Bekanta dig med själv med hans svar:

”Hej Vladimir,
Jag har idag satt mig in i ditt ärende här på morgonen. Då produkten inte uppfyller din förväntan ( Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB) så kan vi ta tillbaka den och du får självklart pengarna tillbaka.
Vill du att vi hjälper dig med det?
Mvh
Mark”

Elgigantens komiker Mark Hammarberg skriver till mig, att om jag lämnar tillbaka min dator till Elgiganten, då får jag pengarna tillbaka. Har man varit med om en sådan generositet någon annanstans?

Elgiganten skall alltså inte konfiskera min dyrköpta dator, utan återköpa den för samma pris som jag har betalat. Bra skojigt Mark Hammarberg. Mark Hammarberg erbjuder sig att hjälpa mig att lämna datorn tillbaka. Är det kanske svårt att lämna en dator tillbaka hos Elgiganten? Klarar inte en vem som helst en sådan uppgift, utan professionell hjälp från Elgigantens ”Kommersiella Chef”?
Är Elgigantens ”Kommersiell Chef”, herr Mark Hammarberg inte bekant med att Elgiganten garanterar 30 dagars ”öppet köp” till samtliga kunder, dvs även för de kunder som inte erbjuds herr Mark Hammarberg supergenerösa hjälp?

Du kan läsa om Elgigantens ”öppet köp”, på Elgigantens webbplats, herr ”Kommersiell Chef”, herr Mark Hammarberg. Om du kontaktar mig Mark, då kan jag hjälpa dig att navigera dit. Det är inte svårare än som beskrivs i den ovannämnda sketchen IT-Support på för tusen år sedan skall du se.

Den skojigaste passagen i herr Mark Hammarberg kort-korta meddelande är följande: ”Då produkten inte uppfyller din förväntan”.
Vad menar karln? Finns det en enda människa i hela världen, inklusive Norge, som inte förväntar sig att en ny och dessutom extra dyr vara, fungerar så som reklamkampanjen basunerar?

Låt mig dock berätta herr Mark Hammarberg, att primärt är det inte min dator som jag är missnöjd med, utan med Elgigantens personal. Kan du hjälpa mig att byta ut den? Och du skall inkluderas.
Än en gång: Primärt är det inte min dator som jag är missnöjd med, utan med Elgigantens personal. Och dessutom är jag missnöjd med Elgigantens falska marknadsföring. Och dessutom är jag missnöjd med Elgigantens ledningsgrupp som mörkar, och låtsas att inte förstå berättigad kritik.

Uppfattar du att min klagan betitlad ELGIGANTENS PYSSLINGAR – JPS Media som är på 89-tusen tecken, beskriver bara mitt missnöje med en enda vara inköpt på Elgiganten? Uppfattar du det medvetet med berått mod, eller har du problem med att uppfatta allt runt omkring dig lite hipp som happ?

Det första man möter när man Googlar är bild på en välkomnande nuna och texten:
”’Du vill jobba på ett företag som bryr sig’. Hanna Bergfäldt är ansvarig för HR och PD. Hon bidrar till att Elgigantens medarbetare får möjlighet att utvecklas på sina jobb.”

Kommer det för dig som en överraskning, herr Niclas Eriksson, VD för Elgiganten, att Hanna Bergfäldt, ”ansvarig för HR och PD” inte jobbar hos Elgiganten längre. Chefen för Elgigantens Human Resources och Personnell Development har fått nog. Chefen för Elgigantens Human Resources och Personnel Development har lämnat Elgigantens skuta.
Jag kan ge dig hennes privata telefonnummer, herr Niclas Eriksson, hon kan berätta det för dig.

Elgiganten skriver på sin hemsida: ”Vi vill ge dig den bästa upplevelsen, både när du handlar och när du använder dina produkter. Med våra kundgarantier kan du känna dig trygg med att du har gjort ett riktigt bra köp.”
Är du herr VD Niclas Eriksson bekant med, att herr Kim Jong-un hävdar att Nordkorea är världens starkaste demokrati, och hänvisar till att Nordkoreas officiella namn är ”Demokratiska Folkrepubliken Korea” med valspråket: ”Stark och blomstrande nation”.
Ser du, herr VD Niclas Eriksson, papper tål precis vad som helst så länge temperaturen håller sig under Fahrenheit 451.

Jag har återigen drabbats av en nytt erbjudande från Elgiganten. Kanske det miljonte.
”Redo för nya SUPERDEALS? 💥
Klara, färdiga SHOPPA 🏃♀️
NYA SUPERDEALS
Nu har våra nya, rykandes heta SUPERDEALS släpps! 🔥 Glöm inte att det är först till kvarn som gäller så passa när du har chansen. Gäller t.o.m. söndag eller så långt lagret räcker.”

Hur hinner Elgiganten med all denna reklam, herr VD Niclas Eriksson, när Elgiganten inte hinner med att ta hand om kritik som Elgiganten får i drivor.

Jag har fått kring 100 reaktioner på min artikel betitlad ELGIGANTENS PYSSLINGAR – JPS Media
En läkare skriver att han har fått nog av denna ”billighetskedja” och handlar annorstädes. ”De har välutbildad personal som också ger kurser i användandet av deras produkter. Det är dyrare men när man lämnar in den gamla datorn får man lite ersättning…”

En skådespelare skriver att han bodde några veckor i Kristianstad för att lättare kunna genomföra en turné med 60 föreställningar. ”Kul med en laptop, tänkte jag, som aldrig haft en sådan. Det blev Elgiganten; det blev en Lenovo; det blev en Yoga. Och nedsatt pris hade den också.” Och så beskriver han vad allt som inte fungerade och att hjälpen inte kom från Elgiganten. Och så avslutar han med ”jag hade tur att slippa herr Tannenbaum eller vad han nu hette.” (Herr Tannenbaum heter Niclas Eriksson.)

En författare skriver: ”Tja, vad säger man? Helt sanslöst…”
En konstnär skriver: ”Hej och tack för att du delar med dig. Tappra individer som du saknas i detta vackra land. Folk som vågar att avslöja fusket, taktiska övergrepp och manipulation…”

Åtminstone tre människor skriver till mig att Elgiganten har ”en ’prisgaranti’, som går ut på att Elgiganten matchar konkurrenternas lägsta pris”. Detta, menar de som skriver till mig, är inget annat än tomma ord eftersom, det finns så många krav man måste uppfylla om man vill få prismellanskillnaden att dessa i praktiken är omöjliga att uppfylla. En skriver att prisgarantin gäller troligen bara på skottdagen.
Några har skrivit att de klagade på Elgiganten på Elgigantens Facebooksida men att det hjälpte dem lika mycket som om de klagade på Elgiganten i ”receptionen på en för länge sedan nerlagd myndighet”.

Jag skickade manuset till ELGIGANTENS PYSSLINGAR – JPS Media till Elgigantens hela ledningsgrupp flera dagar innan det blev publicerat. Ledningsgruppen hade således möjlighet att bemöta det, på ett eller annat vis. Men ledningsgruppen med herr VD Niclas Eriksson i spetsen, struntade i det, eftersom deras övertygelse är, att det inte finns någon människa som bryr sig om skriverier från mig eller någon annan för den delen. Samtidigt tror Elgigantens ledningsgrupp att deras reklam påverkar människan. Finns det inte en paradoxal motsättning i detta tänkande?

Den enda reaktion beskrev jag tidigare: ”Då produkten inte uppfyller din förväntan ( Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB) så kan vi ta tillbaka den och du får självklart pengarna tillbaka. Vill du att vi hjälper dig med det?”
Det är precis så mycket Elgiganten bryr sig. Med andra ord: Elgiganten har inte mycket annat att skryta med än med tomma ord, dålig service, okunniga medarbetare (även om några undantag finns) och ledningsgruppens utmanade arrogans.

Elgigantens ”Kommersiell Chef”, herr Mark Hammarberg, liksom samtliga hans ledningsgruppskolleger har tillgång till gratis, skattesubventionerad IT support. Skulle herr Mark Hammarberg själv behöva installera en ny dator någon gång, då skulle han kanske inte strössla med rådet att lämna tillbaka en dator. Då skulle han ha en aning om hur många arbetsdagar det tar att överföra samtliga data från 3 äldre datorer till en ny.

Dessutom frågan vad som händer med en återlämnad, icke fungerande dator, pockar på ett svar. Och jag har fått det. Jag har nämligen frågat Elgigantens egen personal: En återlämnad dator ”fabrik återställs” med några tangenttryckningar och säljs som en outlet-produkt.
Jag undrade om den säljs även om batteriet inte funkar som det bör.
Så är det, blev svaret.
Jag men den kommer tillbaka igen menade jag.
”Du anar inte hur mycket folk är villiga att acceptera bara de får känsla av att de sparade några kronor”, blev svaret.

I Matt 25:29 står det ”Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har”.
Det verkar som att Elgigantens ledningsgrupp har detta citat som sitt arbetscredo.

I mitt kommande reportage om Elgiganten, redogör jag för andra röster från besvikna Elgiganten-kunder, dessutom kommer jag skriva om Elgigantens webbplats och jag skall även beskriva batteriet i min nya Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB, vars kapacitet sjunker och sjunker trots att datorn aldrig var utan extern strömförsörjning.

Och så kommer jag citera ytterligare några pärlor från Elgigantens ledningsgrupp. Oavsett om den kommer kontakta mig eller ej. För att parafrasera Ulf Lundell: även uteblivna svar är svar.

Good Times Guaranteed

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

print

Våra samarbetspartners