ELGIGANTENS PYSSLINGAR

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Jag har handlat på Elgiganten sedan 2001. Där köpte jag 15 iPhones för mig och min familj, 2 stationära datorer, 5 laptoppar, 2 extra skärmar, 4 TV-apparater, 3 radior i olika storlekar och dessutom en del vitvaror.
Det var historia. Låt oss förflytta oss till nuet.

Man skulle kunna förmoda, att Elgiganten, som har exceptionellt hård koll på sina kunder vilken dag som helst skulle skicka ett presentkort till mig med lydelsen att nu har vi tjänat så mycket pengar på dig att vi beslutat att ge dig en återbäring på 10.000 kronor. Naturligtvis skulle det glädja oss om du löste ut den i en av våra butiker.

Det blev inte precis så, utan så här blev det i stället:
För en månad sedan skulle jag köpa ytterligare en ny dator. Jag möttes av en trevlig försäljerska som undrade om jag hade en föreställning om vad för slags dator jag skulle vilja ha. Jag bekantade henne med mina preferenser och poängterade att det som är mycket viktigt för mig är att det är en tyst dator, då jag spenderar mycket tid med den.
Hon föreslog MSI Stealth 15M A11UEK-060NE 15.6″. Den kostade 17.990,00 men jag erhöll 890,00 kronor i rabatt, något som inte förvånade mig, då jag är charmig, målmedveten och dessutom vacker som en tam hjälmkasuar.

Datorn hade dock två skavanker.
Ett: den surrade som en påslagen eltandborste, som jag för övrigt också köpte på Elgiganten för 1.500 kronor,
Två: Bara två dagar efter att jag köpte den, kostade den på samma Elgiganten, strax under 10.000 kronor.

Min nästa affär på Elgiganten, också den samma månad, var en massagepistol i många tusen kronors klassen. Jag visste precis vad jag ville ha, eftersom jag gjorde en grundlig research innan jag bestämde mig. En av parametrarna var att dess högsta hastighet skulle vara minimum 3200 rörelser per minut.
Jag erbjöds en med hastighet upp till 2400 rörelser per minut i stället. Jag påtalade denna diskrepans till denne Elgigant-experten och han svarade att, ”det knappast är någon skillnad mellan 2400 och 3200 rörelser. Jag lovar, du skall se”.
Jag svarade, ”Ser du inte att det är skillnad på inte mindre än 800 rörelser, det vill säga hela 25 procent. Är det OK att jag får 25% i rabatt? 25 procent är så lite att Elgiganten kommer inte ens märka skillnaden.”
Då svarade han, ”det är för mycket, så mycket kan jag inte ge”.

För någon vecka köpte jag på Elgiganten en bärbar dator Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB för 15.989,00. Rabatt 0,00 kronor. Men jag var glad för den eftersom den Lenovo som jag redan har funkar utomordentligt bra.
Elgiganten påstod i sin reklam att produkten var förberedd för Windows 11. Min enhet var det dock definitivt inte, utan jag tvingades att kontakta Lenovo support Premium Care, som gjorde ett antal ändringar och uppdateringar i bl a Bios för att denna min nya enhet skulle kunna ta emot Windows 11.

Och som om detta inte räckte, visade det sig att datorns batteri från första stund laddade bara till 99% och inte 100% som ett nytt batteri definitivt borde. Och dessutom laddade det ej. Jag köpte alltså ett undermåligt batteri.

Elgiganten frågade mig genom ett mejlförmulär vad jag tycker om min nya produkt? Kunde jag ha svarat att jag var nöjd?

Jag menar att även om denna dator såldes som en outlet-produkt och inte som en ny, även då borde den ha varit i bättre skick.

Jag har reklamerat datorn både skriftligen och så uppsökte jag personligen försäljaren som sålde datorn till mig och bekantade jag honom med problemen.
Han lovade att vidarebefordra mina synpunkter till dem som tar hand om sådant.
Trots flera skriftliga påpekanden, fick jag inget svar.

Jag mejlade till Josef Bensadoun (josef.bensadoun@giganten.se) som presenteras som ”Head of Operations, ansvarig för butiksverksamheten”. Inget svar.
Jag mejlade än en gång, och då kom det ett svar som hänvisade mig till den kundtjänst som inte hörde av sig.

Herr pyssling Josef Bensadoun och jag bytte fyra mejl med varandra och han upprepade sig som en LP med hack i, trots att det med största sannolikhet skulle ta varit mindre tid och mindre ansträngning för honom, om han gjorde något åt problemet. Kallar man detta ansvar? För vad i så fall? Definitivt inte för butiksverksamheten.

Allt det ovan och även det nedan utspelar sig under en månad, även om man knappast kan tro det.

Jag ville köpa en 10 ports USB-C Dockning Hub. Den kostar 899,00 kronor, den är alltså inte gratis. Jag erbjuds en för Mac, trots att jag ville ha en för PC. Jag fick veta att den för Mac funkar även för PC, något som är lika sant som att påstå att det är lika bekvämt att gå med en vänster sko på högra foten och vice versa.

Det riktigt skojsiga kommer först nu. Jag får plötsligt ett sms. En Elgigantens anställd vill sälja till mig en förlängd försäkring till min nya Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB, för 3.000 (tretusen) kronor. Mannen som skickade sms:et till mig, är anställd av Elgiganten, jag har kollat.

Elgigantens försäljare har en fast månadslön oavsett hur mycket de säljer, berättade två Elgiganten anställda för mig. Med de får provision på alla onödiga tilläggsförsäkringar, därav denna febrila jakt på att sälja extra försäkringar och extra garantier. Om Elgigantens försäljare visste lika mycket om de produkter som de säljer, som de kan om försäkringar och dylikt, då skulle det troligen inte vara nödvändigt att skriva denna redogörelse.

Elgiganten skryter på sin webbplats med ett citat kläckt av den ovannämnda pysslingen Josef Bensadoun: ”Medan resten av branschen backar så går vi framåt.” Det är inte omöjligt att det förhåller sig på det viset, även om man gör klokt i att man tar allt vad Elgiganten påstår med en El-gigantisk nypa salt.

Om det nu ändå förhöll sig på det viset, blir man tvungen att ställa sig frågan hur det kommer sig? En trolig anledning till det måste i så fall vara, att de som herr Josef Bensadoun kallar ”resten av branschen”, bryr sig om sina kunder. De tar sina kunder på allvar. De rättar till sina eventuella misstag, och sådant kan ta tid. Att bara köra på och köra över sina kunder, utan att bry sig om dem, sådant kan vara tids- och utgiftsbesparande, men bara i det korta loppet.

”Medan resten av branschen backar så går vi framåt”, är den vänstra ekvationsleden. Den högra lyder ”vi går framåt på våra kunders bekostnad”.

Som en följd av att jag skrivit över 80 böcker, 35 pjäser och filmmanus, över 7 000 tidnings- och tidskriftsartiklar, får jag hur många mejl som helst. Faktiskt så pass många att jag överväger att anställa en sekreterare att underlätta min vardag under 2-3 dagar i veckan. Det är mina läsare som skriver till mig, det är redaktörer, förlagsfolk och översättare. Men jag får även mejl från illustratörer som söker uppdrag, författare som undrar om jag kan hjälpa dem att få sina alster utgivna, från folk som inte är vana att utrycka sig i skrift och undrar om jag kan hjälpa dem att formulera sig etcetera.

Och nu kommer min poäng: trots alla dessa mejl är det en enda enskild avsändare som sticker ut från mängden, och det är Elgiganten. Elgiganten förföljer mig med sina ständiga kampanjer och erbjudanden. Om Elgiganten lade bara en tionde dels energi, tid och pengar på att få sina kunder nöjda i stället för att författa och distribuera denna oändliga radda annonser, då skulle de både ha nöjda kunder, få flera kunder och ändå spara en slant. Och då slapp de att förfölja oss med reklam som irriterar mer än den lockar till handel.

Följande är också en incident som inträffade under en och samma månad som jag skildrar här och den drabbade också mig. Jag påpekar detta eftersom hos de som herr Josef Bensadoun kallar ”resten av branschen” och som uppenbarligen bryr sig om sina kunder, skulle detta omöjligen kunna inträffa för en enda kund under en enda månad. Jag ville köpa en ny iPhone, iPhone 13 Pro, mest på grund av att den har lagringskapacitet 256GB och är förberedd för 5G.

Jag ville dels betala med mina två, två år gamla iPhones och resten med mitt Masterkort. Det var inget problem, åtminstone inte teoretiskt. En försäljare skulle värdera vad mina telefoner var värda. Till det skulle han använda sig av ett värderingsprogram som finns på Elgigantens Intranät. Han lyckades inte med detta. Så han tillkallade en kollega. Ingen av dem lyckades. De skulle hämta en tredje kollega men de kunde inte hitta honom. Jag gav dem råd att de skulle ringa efter honom eller någon annan vem som helst, det fanns trots allt hur många telefoner som helst på denna plats.

Till slut kom den tredje kollegan och faktiskt, han visste hur man hanterar Elgigantens telefonvärderings program. Men plötsligt gick något snett, programmet stängdes av och mannen försvann, antagligen för att göra andra kunder besvikna. Jag var kvar med de mindre duktiga andra två. De lyckades inte värdera mina telefoner och förklarade att – detta är också hundraprocentigt sant liksom allt det ovanstående – att deras (alltså Elgigantens) datorer inte är i bästa skick och att de då och då lägger av. I ett el-gigantiskt försäljningsställe som uteslutande säljer grejer som går på ström. Har man hört? Jag menar har man hört detta i Sverige, ett land som kan skryta med Infrastrukturdepartementets store chef, energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman?

Jag började misstänka att jag inte får någon vettig hjälp med mindre än att jag mantalsskriver mig på Elgiganten. När jag till slut lämnade Elgiganten två timmar senare, då var det utan en ny telefon.

Här kommer ett råd, Niclas Eriksson, Elgigantens VD. I stället för att satsa miljoner kronor på reklam i TV och på andra ställen, använd pengarna till att utbilda Elgigantens personal, så att den vet vad den säljer och hur det den säljer fungerar. De har visserligen datorer till sin hjälp, men dessa är inte till stor hjälp om personalen inte vet hur man tolkar det den ser. Tänk själv: Även om du ser den lättaste av alla algoritmer, Euklides algoritm, framför dig, du kommer ingenvart om du inte förstår den. Sätt din personal på utbildning och herr Josef Bensadoun även i utbildning om hyfs. Inte i charmskola, bara ett enkelt folkvett.

Snart börjar julhandeln. Tänk noga var ni handlar. Det kan bli dyrt att handla ”billigt” hos Elgiganten.

Jag skall även skicka denna rapport även till Dixons Carphone, Elgigantens ägare och så till Niclas Eriksson, Elgigantens VD. Vi får se hur det slutar. Jag håller dig underrättad. Var så säker.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-10-23

print

Våra samarbetspartners