MÖDRAR – en välgjord och välspelad skräckfilm som inte är speciellt otäck

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Madres
Regi: Ryan Zaragoza
Skådespelare: Ariana Guerra, Tenoch Huerta, Elpidia Carrillo, Evelyn Gonzalez, Joseph Garcia
Land: USA
År: 2021
Genre: Skräck
Längd: 83 minuter
Visas på Amazon Prime
Betyg: 3

Veckans andra Welcome to the Blumhouse-premiär, den här släpptes samtidigt som Hemmet. Denna gång handlar det om en liten skräckis av långfilmsdebuterande Ryan Zaragoza – han har onekligen ett bra namn, herr Zaragoza! Så talade Zaragoza.

Filmen inleds med texten ”Based on true events”. När det gäller spökfilmer innebär ju detta i vanliga fall att filmen bygger på hittepå, rykten och nonsens. Men! I det här fallet visar det sig att de sanna händelser filmen bygger på inte är själva spökhistorien, utan en politisk skandal med rasistiska förtecken som ägde rum i USA. Detta framgår först alldeles innan eftertexterna, och jag kan inte nämna vad det gick ut på utan att förstöra filmens berättelse och överraskningsmoment.

Förbannelse och en magisk talisman

Det är 1970-tal, och Diana (Ariana Guerra) och Beto (Tenoch Huerta) flyttar till en liten håla i norra Kalifornien, främst bebodd av mexikaner. Diana och Beto är också mexikaner, men Diana är uppvuxen i USA och pratar knappt spanska. Beto ska arbeta på ortens odlingar, Diana är gravid och planerar att skriva en bok.

De flyttar in en ett avsides beläget hus, som tillhört en kvinna; Teresa, som ingen verkar veta vart hon tagit vägen. I huset hittar Diana prylar som tillhört Teresa – bland annat hennes anteckningar och en speldosa. En mystisk kvinna som har en liten butik i stan, Anita (Elpidia Carrillo), pratar om en förbannelse och vill beskydda Diana med hjälp av en magisk talisman, men Diana vägrar ta emot den, hon tycker att det är dumheter.

Något märkligt pågår i stan

Snart börjar förstås märkliga saker att hända. Speldosan spelar av sig själv, utskurna ögon hittas upphängda i träden i trädgården, en kvinnogestalt syns röra sig genom huset. Som om detta inte vore nog, beter sig ortens doktor och hans personal märkligt, och övriga patienter verkar plågas. Det är något ytterst märkligt som pågår i stan, och det verkar som om Teresa kommit något på spåret när hon försvann.

Vilar Rosemary’s Baby över filmen

Mödrar är en sympatisk skräckfilm. Den är kanske inte speciellt otäck, om man nu inte är extra känslig för sådant här, men den är välgjord, välskriven och välspelad. Det här må vara en TV-film, men den ser i princip ut som en bioproduktion – till skillnad från ett par av de andra Welcome to the Blumhouse-filmerna.

Det vilar inte helt oväntat lite Rosemary’s Baby över filmen, och i synnerhet ett inslag är (troligen) lånat från den klassikern, vilket innebär att en av filmens överraskning är ganska väntad.

Uppseendeväckande skandal

Mödrar tappar lite i tempo emellanåt, men det är inget större problem, filmen är bara 83 minuter lång. Jag kände inte till skandalen som avslöjas på slutet (eller så har jag glömt bort den, det var ett tag sedan), och den är minst sagt uppseendeväckande!

Skriven 2021-10-10

print

Våra samarbetspartners