Klicka på bilden, för att se hela bilden
BLUESROCKSTJÄRNAN JOE BONAMASSA AVISERAR SITT EFTERLÄNGTADE NYA STUDIOALBUM TIME CLOCKS SOM GES UT DEN 29 OKTOBER!
BONAMASSA ÖVERTRÄFFAR FÖRVÄNTNINGARNA MED SIN NYA PLATTA DÄR EN AV BRANSCHENS MEST AKTADE HISTORIEBERÄTTARE DELAR MED SIG AV SINA TURNÉMINNEN!
NYA SINGELN THE HEART THAT NEVER WAS ÄR EN OMEDELBAR BLUESROCKKLASSIKER SOM SVÄMMAR ÖVER AV GENIALT GITARRSPEL OCH POETISK TEXT OM BRUSTNA HJÄRTANS KRIG.
Time Clocks är beviset för hans slit och en skål till sina trogna fans. Hans nya ljudbild har en råare och vitalare framtoning kombinerat med en skicklighet som man endast får genom årtal av uthållighet och total hängivenhet. Det är Joe Bonamassa när han är som bäst och redo att rocka. “Vad som började som en ambition till att göra en platta som trio blev till slut min mest vågade och som jag varit mest involverad i,” förklarar Bonamassa. Hans producent sen många år Kevin Shirley tillägger, “Jag tycker att Joe Bonamassa har gjort en platta som verkligen tar ett steg framåt. Från bluesartist till superstjärna och jag är verkligen stolt över att få ha varit med på den resan. Joe och Kevin tog in legendaren Bob Clearmountain för att mixa och han slog fast, “Det här är en av de bästa plattor jag mixat på många, många år. Joe är inte bara en av vår tids bästa blues- och rockartister han är även en brilliant låtskrivare vilket är helt uppenbart när man hör den här plattan.”
Den spelades in i New York City och albumet visar upp en pånyttfödd Bonamassa som återigen peakar med låtar från hjärtat och en ojämförlig känsla för blues/rock. Time Clocks är ännu en del av Joes konstanta utveckling där han fortsätter plöja vidare, töja på ramarna, riva murar trotsa musikindustrins odds. Han är känd som mannen i kostym, älskad av många som den ultimate gitarrhjälten och hyllad av kritiker som “världens främste bluesgitarrist” (Guitar World). På något vis har denne musikens mästare funnit ytterligare ett uttryckssätt som han nu delar med sig av till sina fans. Som en av vår tids mest konsekventa och efterfrågade liveartister så verkar det som hans väg varit lång och vindlande men det som kommer med tiden som på Time Clocks så har den oslipade diamanten förvandlat sin förmåga till guld.
Bonamassa spelade in plattan med sin samarbetspartner sedan många år, Kevin Shirley, som producent och sin manager/affärskompanjon Roy Weisman som exekutiv producent. Den gjordes i Germano studios/The Hit Factory i New York med ett band bestående av Steve Mackey (bas), Lachy Doley (piano), Bunna Lawrie (didgeridoo), Bobby Summerfield (slagverk) och Late Night with David Lettermans Anton Fig (trummor och slagverk) tillsammans med Mahalia Barnes, Juanita Tippins och Prinnie Stevens på bakgrundssång. Albumet mixades av Bob Clearmountain (Bruce Springsteen, The Rolling Stones, Toto, Bon Jovi) och det fantastiska omslaget skapades av den välkända grafiske formgivaren Hugh Syme (Rush, Aerosmith, Whitesnake).
För ett tag sedan antydde Bonamassa ett nytt album då han gav ut singeln Notches och då han idag aviserar den tungt bluesiga The Heart That Never Waits som återigen är en omedelbar klassiker och som berättar om brustna hjärtan som tveklöst kommer att bli en framtida konsertfavorit. “I’ll be moving on,” sjunger han passionerat med en gnutta oberoende och en röst som bara blir bättre med tiden vilket brukar höra till ovanligheterna om man hållit på ett tag. Det är en samling låtar som kastar nytt ljus på Joes liv som resande, konstant kreativ och ständigt på väg.
Joe minns inspelningarna som skedde mitt under pandemin så här: “För tjugo år sen spelade jag in en samling covers som till slut blev plattan Blues Deluxe. Den spelades in i Bobby Nathans studio på Manhattan. Den fångade en energi och mening som alltid följt mig som artist. Jag bodde på den tiden i New York och hade det rätt tufft. Varje vecka så försökte jag få till studiosessions och tigga spelningar men möjligheterna var få. Jag var hungrig. Både fysiskt och mentalt. Musikbranschen är tuff, väldigt tuff. Särskilt på den tiden då de stora skivbolagen bestämde allt. Jag tog mig fram på en diet av jordnötssmör, sylt och nudlar som jag handlade i en bodega på hörnet av 83:e gatan och Columbus Avenue.
Spola framåt till 2019 och jag är tillbaka i New York och än en gång så inspirerar staden mig. Min livsstil har förändrats dramatiskt de senaste tjugo åren men stadens energi är densamma.”
I februari 2021 så befinner vi oss i Germano studios och gör musik i ett trioformat (men inte trio-musik) och försöker göra plattor när vår mångårige producent är fast i Australien p g a reserestriktioner. Kevin Shirley fann på ett sätt att länka samman de båda kontinenterna och utrustningen på ett sätt så inget gick att dölja. Lägg där till Steve Mackey och Anton Fig samt några ansiktsmasker och svordomar och voila så har vi skapat “The New York Record” eller Time Clocks som den döptes till.
Nu, mer bestämd än någonsin tidigare, kontrollerar Bonamassa både sitt artisteri och sina affärer själv. Med 24 listettor, årliga utsålda turnéer och årliga specialkryssningar är det få som kan överträffa honom. Joe vet vad han är värd och trots sin ödmjukhet tänker han att fortsätta utmana oddsen och överbevisa sina kritiker. Time Clocks är beviset för hans livsgärning och en hyllning till sina fans. Time Clocks är också hans första platta att mixas för en rymlig ljudbild med Dolby Atmos och tillgänglig för fansen via Apple Music. Bob Clearmountain tillägger, “Atmos-versionen är helt enorm.”
Vid sidan om att skapa musik är Joe tillbaka på scen. Han har precis avslutat en sommarturné på USAs västkust och kommer i höst att fortsätta spela i resten av landet innan han kliver ombord Norwegian Pearl för den utsålda kryssningen Keeping The Blues Alive At Sea som tar sig från Miami, Florida till Ocho Rios, Jamaika mellan 21 – 25 februari 2022.
Låtlista
01. Pilgrimage
02. Notches
03. The Heart That Never Waits
04. Time Clocks
05. Questions And Answers
06. Mind’s Eye
07. Curtain Call
08. The Loyal Kind
09. Hanging On A Loser
10. Known Unknowns
© Mascot Label Group Scandinavia