Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Alain Darborg
Skådespelare: Nanna Blondell, Anastasious Soulis, Thomas Hanzon, Johannes Kuhnke, Tomas Bergström
Land: Sverige
År: 2021
Genre: Drama, Skräck, Thriller
Längd: 86 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3
Red dot är den första svenskproducerade filmen som släppts direkt på Netflix, men det hjälper knappast mot kass kritik. Det har både raljerats och sågats av kollegorna så det står härliga – nåja – till. Orättvist? Absolut. Visst, det här är ingen klassiker. Däremot är det här definitivt värd sin vikt i skräckartat thrillerstoff. Såväl spänningen som de rafflande situationerna finns där. Liksom de storslagna, men föga inbjudande miljöerna. Något de internationella kritikerna tycks hålla med om. Åtminstone att döma av de som medverkar på Rotten Tomatoes
I handlingens centrum finner vi David och Nadja. Han är timid civilingenjör medan hon är blivande läkare begåvad med ett mer temperamentsfullt sinnelag. De har lovat varandra evig kärlek, men nu är förhållandet på dekis, så när en oväntad chans dyker upp drar de till fjällen för rå om varandra och vandra i den kylslagna vackra naturen.
Jakt på liv och död
Det skulle de inte gjort. Redan innan paret nått sin destination hamnar de på kant med några obehagliga jägartyper. En liten skärmytsling leder till en större. En liten bilbuckla leder till något värre, och snart finner sig David och Nadja ute å fjället med en röd lasersiktesprick på sig. Detta innebär startskottet på en jakt på liv och död där det inte råder minsta tvekan vem som är villebrådet.
Association till norsk fjäll och slasher-trilogi
Vi talar alltså klassiskt upplägg á la lågpannat ignoranta vildmarksdrägg som ger storstadsbor en livsfarlig läxa de möjligen inte kommer levande ifrån. Regissören Alain Darborg pratar gärna om Den sista färden, men själv skulle jag mest vilja associera till den kylslagna norska fjäll och slasher-trilogin Kallt Byte (Frit vilt) och Jägarna.
Kopplingen till den sistnämnda är given med tanke på att ondingarna personifieras av ignoranta våldsbenägna hillbillies. Samtidigt är scenariot och platserna det hela utspelas på en given association till just Fritt vilt. Eller varför inte fundera på valfri amerikansk galna familjen i ödemarken-rulle minus dess mest grafiska inslag.
Brutalt hotfullt klimax
Men med detta sagt; Red dotär likväl en tämligen hårdför och våldsam skapelse , som lär tillfredsställa fans av den här genren med hyfsat gott mått. Inte minst bjuder upplösningen på ett brutalt hotfullt klimax, som inte bara levererar detta gods, utan även två tredjedelar in slänger ut en grym twist som adderar ytterligare komplikationer till helheten innan ridåfall. Som till exempel en borrmaskin i hotfull närhet av mänsklig hud.
Varför hillbillies är mordiska arslen
Sedan kan jag uppskatta att Darborg och hans manusförfattarpartner Per Dickson inte på sant svenskt sätt – beklagar lustigheten – snöat in på att ursäkta sig för att de gjort en genrefilm. De offrar till exempel inte tempo och spänning på annars alldeles för vanligt svenskt maner genom att till exempel försöka psykologisera kring varför en films bad guys, i det här fallet norrländska hillbillies är mordiska arsel. Det finns säkert andra filmer som gör det där det känns mer relevant. Det här är dock inte en av dem. Var sak på sin plats. I alla fall i det här fallet.
Skriven 2021-02-16