Klicka på bilden, för att se hela bilden
Urmakarkonsten i Frankrike och Schweiz är de senaste invalda till Unescos lista över kulturarv.
Och så har vi Ur och Penn som förstörde min Citizen-klocka.
Jag har beskrivit Ur och Penns destruktiva kund- och klocködeläggelse i följande 10 artiklar:
10/ “LÅNGFINGRET – Ur och Penn:s “omslagspojke””
9/ ”Tre utomordentligt verksamma karriärfrämjande råd”
8/ ”Ur och Penn och 830 namn”
7/ ”Ur & Penn och Armbandsklockans dag”
6/ ”Ur & Penn och Halleys komet”
5/ ”Ur & Penn: Vi vill att du skall vara nöjd, dock helt på våra villkor”
4/ ”Vi skiter i dig! Hälsningar Ur & Penn”
3/ ”Urspårat Ur & Penn – Ur led är tiden”
2/ ”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra”
1/ ”Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetsstödet för egen vinning?”
I dessa skriverier är jagar jag svar på följande frågor:
1. Ur & Penn tog betalt från mig för bytet av min Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium klockverk. Det gamla fick jag inte tillbaka, trots upprepade påstötningar. Varför?
2. Har Ur & Penn verkligen bytt ut min klockas klockverk?
3. Om Ur & Penn mot förmodan verkligen bytt ut det, hur kommer det sig att det ”nya” urverket inom en månad drabbades av samma fel som det ursprungliga, det som jag tvingades att mot 2075 kr ”byta ut”? Citizen är trots allt kända för sin hållbarhet och precision.
4. Om Ur & Penn faktiskt bytte ut hela klockverket på min klocka, då undrar jag om det nya klockverket verkligen var ett original Citizen, som det blev sagt, eller en undermålig piratkopia som, visade sig, höll bara några få veckor?
5. Varför fick jag ingen dokumentation om det nya klockverket, trots påstötningar?
6. Inom några veckor efter ”bytet av” klockverket blev den nylagade klockan med ett ”helt nytt klockverk”, återigen trasig, och återigen var felet, konstigt nog, det samma. Är det inte mysko?
7. Varför ville Ur & Penn att jag än en gång skulle betala för samma reparation?
8. När min klocka äntligen kom tillbaka från den andra reparationen, den här gången efter 3 veckor, då fanns det inte en enda funktion på den rätt inställd. Inte en enda! Till och med Ur & Penns anställda Alma, förundrade sig över hur något sådant kunde ha skett?
9. Min övertygelse är, att detta var avsiktligt. Att Ur & Penn hoppades på att jag skulle mecka med klockan, för att Ur & Penn efteråt skulle kunna hävda att alla konstaterade fel efter mitt ingripande skulle jag lastas för. Jag gick inte in i den fällan.
10. Efter att min klocka äntligen var rätt inställd och synkroniserad, då saktade den sig ordentligt, något som en välfungerande Citizen i denna prisklass absolut inte borde göra, det finns det dokumentation på.
11. Varför Ur & Penns verkstad hävdade, enligt Nora, en av Ur & Penns anställda, att det är brukligt att en klocka saktar sig under en tid, men sedan snabbar sig, så att den genomsnittliga tidsavvikelsen ändå blir +/- 0. Se min artikel ”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra”
12. Hur kan Ur & Penn anställa personer som inte bara tror på det som nämns under punkten 10, utan till och med förmedlar detta löjligt lögnaktiga påstående vidare till Ur & Penns kunder.
13. Varför rings jag upp av Ur & Penn-anställda, som exempelvis Tülin Karaman och Emilia Hansson, utan att dessa äger något som helst mandat att ”förhandla”, utan i stället tondövt upprepar och upprepar sin påtvungna läxa utan att kunna komma till ett avslut.
14. Varför hävdar Ur & Penn att man kan ringa till butiken på Östra Storgatan i Jönköping, när det alltid är en telefonsvarare på? Visst, ringa kan man, men det är helt meningslöst.
15. Varför har Ur & Penn inte försett butiken på Östra Storgatan i Jönköping med en telefonsvarare som utlovar ”Hej och tack för att du kontaktat oss! Lämna ditt telefonnummer och vi skall ringa upp dig så snabbt som möjligt, men normalt inom 666 arbetsdagar. Hälsningar Ur&Penn Kundtjänst”
16. Varför behövde jag uppsöka Ur & Penn-butiken hela 11 (!) gånger innan jag äntligen fick min klocka tillbaka och som dessutom ändå inte var helt funktionsduglig?
17. Hur kommer det sig att Ur & Penn har en ständigt pågående rea? Tror Ur & Penn att detta skapar förtroende? Hur kan man förvänta sig att man litar på Ur & Penns prissättningspolicy? Se ”Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetsstödet för egen vinning?”
18. Den första ”reparationen” av min klocka varade i 7 veckor (!) i stället för de utlovade 2, (”i yttersta fall 3”). Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?
Det verkar som att herr Abed Al Saffar och hans personal inte kan synkronisera sina klockor – troligen är det Ur och Penns helt opålitliga klockverkstad som ansvarar för denna väsentliga detalj.
19. Den andra ”reparationen” varade i 3 veckor i stället för den utlovade, en vecka. Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?
Än en gång: Det verkar som att herr Abed Al Saffar och hans personal inte kan synkronisera sina klockor – då det är Ur och Penns god-for-nothing klockverkstad som ansvarar för denna väsentliga detalj.
20. Ur och Penns rörmokare förstörde min klocka men herr Abed Al Saffar vägrar att ersätta den. Hur tänker du herr Abed Al Saffar?
21. Varför tar herr Abed Al Saffar, Ur & Penns ägare och vd, för givet att jag med min skatt önskar att finansiera Ur & Penns hyreslättnader och kortidspermitteringar och sjukskrivningar och annat, samtidigt som det är uppenbart att Ur & Penn visar förakt för mig och är totalt likgiltig för mina rättmätiga krav, med andra ord, behandlar mig som en paria.
22. Vad vill du uppnå herr Abed Al Saffar genom att ignorera mig? Jag antar att du har en plan med det, en vision?
23. ”Gnuggar du dina händer” herr Abed Al Saffar varje gång du lurar någon – vilken tillfredsställelse får du från detta?
24. Hur kan herr Abed Al Saffars Ur & Penns lämna ifrån sig en klocka som varje enskild dag, vardag som helgdag, behöver tidsjusteras?
Till och med Ur & Penns egna, simpla ”Regal”-klocka, i låtsasguld, går med större precision.
En trasig klocka, en sådan som har stannat och inte klarar av att röra på visarna, en sådan klocka visar rätt tid två gånger om dygnet. Min Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium visar däremot rätt tid lika ofta som Halleys komet syns på den svenska natthimlen, efter att Ur och Penns rörmokare satte sin rörtång i den. Och Halleys komets omloppstid är 76 år.
25. Dessvärre finns det ingenting som man kan lita på och som är äkta när det kommer från Ur och Penn. Ett påfallande stöd för detta konstaterande är Ur och Penns eget klockmärke ”Regal”.
Som om Ur och Penns ”regal” var en del av riksregalier – krona, spira, äpple, svärd och den regerande dynastins vapen – symboler för kungaätten. Det är en utspekulerad strategi med den inbilska önskan att regal-köparen skall tro att det är något extrafint med en regalklocka. Ur och Penn vill dock regal-köparen att helt förglömma det regalskepp som i augusti 1628 fick göra fiskar och havskrabbor sällskap på havets botten utanför Beckholmen. På samma vis som Ur och Penn ihärdigt försöker glömma bort att de är skyldiga mig en klocka i ersättning för den som deras under all professionell anständighets yta sänkta verkstad, förstörde. När Vasa byggdes var hon avsedd att bli en symbol för Sveriges militära och politiska makt. Även Ur och Penns Regal är en symbol – för fejk och bedräglighet. Åtminstone i mina ögon.
Jag kan se redan, hur prins Daniel, lägger undan sin 297-tusen kronors Rolex Daytona i helguld, för att i stället pryda sin handled med Ur och Penns Regal. Regal kostar 198 kr fast annonsen hävdar att den kostade 598 kr. Ur och Penn är ökända för sin ständigt pågående realisering av sina varor. Och ändå tjänar de multum på dessa.
Någon, någonstans, måste vara förlorare på detta. Jag menar förutom mig och andra bedragna och utnyttjade kunder.
26. Varför ringer inte herr Abed Al Saffar upp mig när han den 02 juli 2020 lovade det?
27. Varför förnekar Ur och Penns kundtjänst att herr Abed Al Saffar jobbar hos Ur och Penn? Se ”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra”
28 Känner du inget ansvar för dina anställda som känner sig skamsna på grund av din uppträdande herr Abed Al Saffar?
Du skämmer dessutom ut en hel yrkeskår (se nedan).
Ta ditt förnuft till fånga och sluta skämma ut dina anställda och andra som jobbar med klockor.
29. Varför vägrar du herr Abed Al Saffars och ditt Ur & Penn ersätta min förstörda klocka?
30. Varför tror Ur & Penn att jag tänker sluta ställa mina frågor, så länge dessa inte är tillfredsställande besvarade eller så länge Ur & Penn inte går med på en förlikning?
Det är inga svåra eller orimliga frågor jag ställer, men de kräver svar som utan tvekan inbegriper obehagliga avslöjanden om herr Abed Al Saffar och hans hårdstyrda hantlangare anställda på Ur och Penn.
Jag vill få en ny, identisk klocka som den som Ur & Penns verkstad förstörde för mig, en Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium, eller också vill jag att Ur & Penn ger mig full ersättning för alla de timmar jag lagt på att syna Ur & Penn i sömmarna. Jag kan även tänka mig acceptera att som ersättning få den Citizen Titanium-klocka som Ur och Penn saluför just nu och som jag pekade ut för Ur & Penns underkuvade springschas Emilia Hansson.
Verkar det vara orimliga krav? Begär jag ogudaktigt mycket från det genom skattemedel rikligt subventionerade Ur & Penn-imperiet?
På denna sida som publicerades i medio januari 2021 kan man läsa ”… E-handeln växer. Men Ur & Penn satsar också på sina fysiska butiker genom nyöppningar och uppgraderingar. ’För vår kund är butiken viktig’, säger vd Abed Al Saffar…”
Herr Abed Al Saffar tror överhuvudtaget inte på den svenska affärskulturens inarbetade uppfattning, att tillit och kundnöjdhet är de viktigaste faktorerna för en långvarig affärsrelation. Vem som helst kan sälja bäst och mest till kund och kunder en gång, men att få samma kund att återkomma i ett annat ärende än med klagomål, är betydligt svårare.
På 80-talet förra århundradet, sålde en norrman klockor till svenskar genom postorder. Dessa var billiga, ungefär som Ur och Penns klockor, och svenskar köpte dessa med samma köpglädje som de handlar i herr Abed Al Saffar butiker. Men den goda affärens glädje varade bara tills man öppnade paketet innehållande norrmannens klocka, då det visade sig att visarna inte var riktiga utan bara en målning. Det finns norrmän som skrattar till dags dato över svenskarnas tillit, liksom det finns svenskar som skrattar över min tillit över att jag lät reparera min dyra klocka hos herr Abed Al Saffars Ur och Penn.
9 november 2016 sade Göran Person till Dagens Industri ”Jag är inte orolig för Trump” och preciserade varför Trumps valseger inte håller honom sömnlös: ”Det finns en verklighet före valdagen och en efter. Nu är han president och har ett enda övergripande politiskt mål, att bli omvald. Att bli vald kan vilken dårfink som helst, men omvald blir bara den som har politisk kvalitet, och nu ska han visa att han har det”.
Det lyckades ej.
Kan du ta någon lärdom av det herr Abed Al Saffar?
Jag kommer att skriva om herr Abed Al Saffar och hans Ur och Penn så länge som han inte tänker acceptera det svenska idealet vars motto är att man bör i möjligaste mån göra rätt för sig.
Ekonomin kan knappast stå i vägen för herr Abed Al Saffar att ersätta min av Ur och Penns verkstad förstörda klocka. Nej, det är det ej. Utan det som verkar vara herr Abed Al Saffars drivande kraft att inte betala för den klocka som hans företag Ur och Penn förstört, är hans ihärdiga trots och motstånd mot de svenska värdena.
Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker
© Vladimir Oravsky
Skriven 2021-01-27