Klicka på bilden, för att se hela bilden
Det blev ingen svensk premiär på Wonder Woman 1984 i julas, och det var inte den enda filmen som sattes på vänt. Igen. Bara tiden får utvisa när vi på allvar kan börja avnjuta biomörkret igen I USA gjorde Warner Bros. dock en deal med de blödande biografkedjorna, där de gick med på att biopremiären på just Wonder Woman 1984 skulle kombineras med en samtidig streamingpremiär på HBO Max. Detta var en solidarisk eftergift av biodistributörerna i kölvattnet på den destruktiva Covid 19-pandemin.
Stjärnornas stora missnöje
En engångsdeal, var det tänkt. Men sedan högg Warner Bros. till biografgiganten i ryggen. Den 3 december, bara några veckor före jul publicerade branschorganet Variety en artikel i vilken filmbolaget deklarerade att alla deras bioreleaser för 2021 skulle släppas samtidigt på bio och HBO Max. Förvisso bara i USA eftersom HBO:s Max-version bara är tillgänglig där, men ändå. En chockvåg gick likväl genom branschen, och stjärnor som Hugh Jackman, Angelina Jolie, Keanu Reeves, Margot Robbie, Denzel Washington och regissören Christopher Nolan har uttryckt sitt stora missnöje över beslutet.
Bio enda vettiga inkomstkällan
Fullt förståeligt om ni frågar mig. Det är ett gravt förhastat drag att ta det här beslutet och sänder helt fel signaler till både till biografägarna och publiken. Fast av olika skäl. Det här är vad folk vill ha, tänker du kanske. Säkert i många fall. Men det som folk vill ha är inte alltid bra för filmbranschen. I en tid av starkt dalande styckviskonsumtion á la DVD, Blu-Ray och får man förmoda även VOD är bio snart den enda inkomstkällan man har där konsumenterna de facto betalar en vettig styckepeng för sitt tittande. Därför finna det all anledning för filmbolagen att samarbeta välvilligt med biografägarna. I alla fall om man vill ha kvar ett vettigt bestånd av filmdukar när Covid 19-eländet är över.
Gungorna och streamingkarusellerna
Sedan kan förvisso även undertecknad tycka att priserna på en biobiljett skenat iväg på senare år. Det är fel att de som faktiskt betalar på riktigt för att biografbesökarna indirekt ska finansiera andras extrema lågbudgettittande hemma i soffan. Å andra sidan, någonstans måste filmproducenterna få en chans att ta hem på gungorna vad de förlorat på streamingkarusellerna. För ärligt talat; Amazon Primes 65 kronor Disneys 69 eller HBO Nordics och Netflix 109 spänn i i månaden är en skitsumma med tanke på allt man får att titta på, och de som gnäller över höjningar på en tia eller tjuga har ärligt tappat all verklighetsförankring och borde faktiskt tänka efter och skämmas.
Piratpatrasket skapade världsbilden
Magasinet Filter publicerade för övrigt förra året en hårt vinklad artikel om att nätstölderna nu åter ökat i samband med att alltfler streamingtjänster uppenbarar sig. För man kan ju inte se allt utan att betala tusen spänn, var det inte särskilt subtila budskapet. Så vad göra då mer än att återgå till gamla parasiterande ovanor? Och detta skulle man av allt att döma sympatisera med och hysa förståelse för i Filters bok.
Fast man borde inte vara förvånad över denna attityd, det var som bekant piratpatrasket som skapade den världsbilden redan då seklet var ungt. All kultur ska vara gratis, var mantrat från Pirate Bay och liknande tjuvsajter alltmedan den enkelspåriga hitte på-sammanslutningen Piratpartiet – kommer ni ihåg dem? – satte agendan på den alltid lika lågpannade debatten.
”Vi lever i tider utan motstycke”
Men för att nu återgå till Warner Bros, så är tanken i rättvisans namn att årets beslutade releasetaktik bara ska pågå det här året. Det är en ”unik ettårsplan”, som Warner Medias VD Ann Sarnoff formulerar saken i Variety, och förklarar bolagets beslut med att ”Vi lever i tider utan motstycke, vilket kräver kreativa lösningar”, säger VD:n också. Något jag är den förste att hålla med om.
Dessutom är det också så att denna modell om man studerar den lite närmare faktiskt inte ter sig fullt så drastiska som de braskande rubrikerna först antydde. Till att börja med är de berörda filmerna bara tillgängliga på HBO Max i 31 dagar. Å andra sidan är dessa 31 dagar alltid livsviktiga för biograferna, det är då de i särklass största inkomsterna kommer in från respektive film.
Satsning på bekostnad på annat
Efter dessa 31 dagar är det alltså tänkt att biograferna slipper konkurrensen från HBO Max, men vid det laget är det så dags. Inte minst med tanke på att de sedvanliga hyr-plattformarna vanligen får tillgång till biofilmer efter totalt 74 dagar. Vi talar alltså om bara en dryg månads ensamrätt innan nästa aktör kommer in i bilden och ska ha en del av den vid det laget tämligen blygsamma kakan. Dessutom finns det en högst relevant oro i branschen för ytterligare piratkopiering medan filmerna ligger på HBO Max de här initiala veckorna.
Låter det som en schysst deal? Naturligtvis inte. Det är inte schysst alls. Eller smart. En tidigare direktör på Warner Media kritiserade veckan efter det att nyheten blev känd VD:n för Warner Media, Jason Kilar i en artikel i Variety. Denne menade att fokuset på den av strul plågade HBO Max-tjänsten görs på bekostnad av andra Warnerägda media, och jag är benägen att hålla med.
Ingen HBO Max utanför USA
Fast bortsett från det; för ordningens skull bör nämnas att ingen vet när de nu aktuella Warnerfilmerna listade här nedan dyker upp på HBO Max igen efter de där första 31 dagarna. Det finns inget svar på det än. Det står skrivet i stjärnorna än så länge, så det får tiden utvisa.
För övrigt får samma tid också utvisa om HBO Max någonsin kommer att introduceras utanför USA. Visserligen läggs enstaka titlar upp även på HBO Nordic, typ Melissa McCarthys nya romcom Supererintelligence. Men räkna inte med att se de stora så kallade tentpolefilmerna där. I alla fall inte i första taget. Eller alls. Förhoppningsvis. För DET mina vänner hade varit ett gigantiskt misstag baserat enbart på kortsiktigt tänkande i en svår tid.
Wonder Woman 1984 och det magra bioresultatet
Så med allt detta sagt; det här är en (över)djärv och inte särskilt klok satsning . För som det heter; när anden släppts ut ur flaskan kan det visa sig svårt för att inte säga omöjligt att stoppa in den igen. 31 dagars tillgång till en blockbuster på HBO Max vid en samtidigt biorelease lär garanterat göra att biograferna missar lejonparten av sina potentiella inkomster. Något som dessvärre bekräftas av första titeln till rakning ,Wonder Woman 1984. På tre veckor har superhjälteäventyret dragit in blygsamma 32 miljoner dollar på hemmaplan.
Detta ska jämföras med föregångaren som drog in över 400 miljoner. Bara i Nordamerika och på världsplanet blev det ungefär lika mycket. Visst Corona är en viktig faktor för Wonder Woman 1984:s magra resultat, men ”The big bucks” lär aldrig oavsett vilket ramla in på biograferna om man ändå kan se en storfilm som en bonus via en streamingtjänst som man redan betalar för.
Trolls 2: Världsturnén visade VOD-vägen
Så med tanke på detta kan jag inte förstå varför Warners högdjur, om de nu kände sig manade att pröva nya vägar, inte valde en annan och bättre sådan. En VOD-väg där man tog en fundering från fall till fall. Universal visade nämligen tidigt i pandemin att man om det vill sig väl trots allt kan tjäna pengar på det sättet med den animerade Trolls 2: Världsturnén. I ett huj genererades 100 miljoner dollar, och det slutade inte där. Men så betalade varje tv-familj också sedvanliga 20 dollar för att titta. Där och då borde Warner sett potentialen, men istället valde de ett oprövat redan på pappret kassare kort, som hittills inte bådar gott för fortsättningen. Så på kort sikt så länge pandemin alltjämt kopplat greppet om världen vore måhända detta en hygglig tillfällig lösning.
Att försöka se ljuset i (film)tunneln
Dock inte på lång sikt. I det perspektivet måste biografkedjorna återfå sin forna status. Vilket jag hoppas och tror de får om filmbolagen verkligen tänker igenom saken och tänker på var huvuddelen av brödfödan vanligen kommer ifrån.. Inte minst met tanke på att det oundvikligen kommer att finnas ett överflöd av filmer av alla de sorter att välja mellan på repertoaren efter Coronapandemin. I det läget måste det rimligen finnas ett sug att komma ut och umgås igen, och där fyller biograferna en viktig för att inte säga vital funktion.
I min bok finns det inget annat alternativ. Även om det förvisso finns en oro hos mig för att slö- och slappheten ska ha slagit rot hos många efter denna ofrivilliga karantän. Samtidigt aka man inte underskatta människans önskan efter att få umgås och vara med varandra. Det är trots allt ett basalt behov. Så i slutänden måste man ändå försöka se ljuset i (film)tunneln. Frågan är bara hur man ska hinna se allt. Så mycket film, så lite tid, som det heter.
Skriven 2021-01-15
Warner Bros. bioreleaser 2021
Observera dock att premiärdatumena endast gäller Nordamerika.
29 Jan – The Little Things
12 Feb – Judas and the Black Messiah
26 Feb – Tom and Jerry
12 Mar – The Many Saints of Newark
16 Apr – Mortal Kombat
21 Maj – Godzilla vs. Kong
4 Jun – The Conjuring: The Devil Made Me Do It
18 Jun – In the Heights
16 Jul – Space Jam: A New Legacy
6 Aug – The Suicide Squad
1 Okt – Dune
5 Nov – Elvis
19 Nov – King Richard
22 Dec – Matrix 4
TBA – Cry Macho
TBA – Malignant
TBA – Reminiscence
TBA – Those Who Wish Me Dead