THE KINDNESS OF STRANGERS – romcom som tar sig själv på alldeles för stort allvar

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Lone Scherfig
Skådespelare: Zoe Kazan, Andrea Riseborough, Tahar Rahim, Caleb Landry Jones, Jay Baruchel, Bill Nighy
Land: Tyskland
År: 2019
Genre: Drama,
Längd: 112 minuter
Format: DVD/VOD
Distributör: SF
Betyg: 2

Vi tillhör alla samma magiska kosmiska väv – och alla människoöden påverkar varandra i denna New York saga, signerad Lone Scherfig. Denna typ av magiska realism där alla kopplas ihop i ett ensembledrama har varit ur mode ett tag.

Mästerverket var Short Cuts

Tänk Fernando Meirelles 360, Garry Marshalls New Year’s Eve eller nästan vilken film som helst av Alejandro González Iñárritu.

Mästerverket är såklart Short Cuts av Robert Altman – men allra först ut var tydligen Hasse Ekman, som gillade att filmatisera fina novellsamlingar och han befolkade filmerna med de allra bästa från Sveriges skådespelarelit.

Bill Nighy har roligaste rollen

Det är kanske därför denna typ av film ständigt återuppstår, gång på gång … man kan klämma in massor av stora (eller halvstora) och små namn i en och samma film.Här syns bland andra Andrea Riseborough, Tahar Rahim, Zoe Kazan, Bill Nighy, Caleb Landry Jones och Jay Baruchel.

Bill Nighy har fått den roligaste rollen och de bästa replikerna – och han gör verkligen alla sina scener sevärda. Han driver en tjusig rysk restaurang och pratar med medvetet fejkad rysk accent. För att det är “good for business”.

På rymmen från våldsam make

Vad alla andra gör i filmen och varför de gör det de gör … det är mer oklart. Andrea Riseborough spelar en osjälvisk sjuksköterska som håller på med frivilligarbete, för att hjälpa olyckliga människor. Zoe Kazans karaktär är hemlös, och på rymmen från en våldsam make som har visat sig vara psykopat. Varför fastnade hon för honom över huvud taget och när fattade hon att han var helt rubbad? Ingen aning. Filmen stannar aldrig vid någon karaktär tillräckligt länge för att man ska hinna lära känna dem, eller ens förstå vad som hänt dem.

Suspekt med romantik kretsande kring hemlöshet

Trots att Kazans misshandlade karaktär är hemlös, så har hon aldrig en dålig hårdag och hon har alltid snygga skor, smink, hårprodukter och moderiktiga kläder, så att hon klarar av att smita in på vilken tillställning som helst för att sno åt sig gratis mat. Där träffar hon ofta andra udda och romantiserade karaktärer … Ljuv musik uppstår stundom och pusslet fortsätter när fler och fler bitar hakar i varandra.

Det känns lite suspekt att skapa en melodramatisk och ofta romantisk film som kretsar kring just hemlöshet … och trots att detta utspelar sig i den tuffa storstaden New York, där alla alltid verkar vara superstressade och överarbetade, så svämmar staden plötsligt över av väldigt osjälviska och snälla karaktärer och massor av goda gärningar och alla har gott om tid.

Romcom i dussinförpackning

Det är lite som filmen Förtrollad, fast tvärtom. Där hamnar en förtrollad tecknad Disneyprinsessa i ett skitigt och själviskt och oromantiskt New York där alla har bråttom hela tiden, och det är helt klart en drift med New Yorks överflöd av romcoms.

Den här filmen ser istället realistisk ut – och levererar sedan en slags romcom i dussinförpackning och filmen tar hela tiden sig själv på alldeles för stort allvar. Det hade förmodligen varit bättre att låtsas att allt bara var en saga …

Skriven 2020-12-06

print

Våra samarbetspartners