Klicka på bilden, för att se hela bilden
ALBUM: “Mordet i Nürnbergbryggeriet” (Svarta Violer Musik).
BOK: “Du går alltid ensam – Texter 1985-2020” (Lovande Projekt)
Staffan Hellstrand släpper både ett nytt album ”Mordet i Nürnbergbryggeriet” och en bok ”Du går alltid ensam – Texter 1985-2020” den 13 november.
ALBUM: Ett konceptalbum som handlar om mordet i Nürnbergbryggeriet, ett mord som skedde 1835, just inpå knuten av huset där Staffan flyttade in för fyra år sedan. Bryggeriet drevs av en tyrannisk arbetsgivare, som både slog och på andra sätt misshandlade sina anställda. Till slut fick en av dem nog och slog ihjäl sin arbetsgivare.
Mordet och det öde som ledde fram till det, startade en debatt om husaga och villkoren för anställda och husagan avskaffades efter en motion av Lars Johan Hierta 1858.
BOK: Förord av Lars Norén. Staffans samlade låttexter, egna utgivna, udda och outgivna och de texter han skrivit till andra (Lisa Nilsson, Idde Schultz, Torsten Flick, Svante Thuresson och många fler). En rejäl låtskatt med en längre introduktion skriven av Staffan själv och ett förord skrivet av självaste Lars Norén (som är stort fan!). För recensionsex. kontakta Clap Your Hands.
ALBUMET – HISTORIEN I KORTA DRAG:
I september 1835 kom drängen Carl Pehrsson till Stockholm från Horns socken i Östergötland. Han fick så småningom jobb på Nürnbergbryggeriet, som då ägdes av en löjtnant Johan Gustaf Wertmüller och drevs av hans son Carl Johan Wertmüller. Den sistnämnde var en mycket hård arbetsgivare.
Husaga var tillåten enligt lag, något som den unge Wertmüller utnyttjade genom att konstant misshandla sina anställda – allt tillåtet enligt svensk lag. Dessutom fick dom alldeles för litet att äta.
Drängarna var missnöjda men enligt lagen kunde inte en anställd bryta sin anställning förrän han jobbat den överenskomna tiden.
Carl Johan Wertmüller var mycket musikalisk och kulturellt intresserad och kanske var det hans frustration över att tvingas driva sin fars bryggeri, som gick ut över hans arbetare och framför allt Carl Pehrsson. Den 18 januari 1836 kom han hem efter att med sin fästmö deltagit i en musikalisk soaré med Fredrik Berwald i Börssalen i Stockholm. Det var strax före midnatt och någon hade tänt en lykta i bryggeriet. När Wertmüller gick upp för att kontrollera väntade Carl Pehrsson, som tröttnat på att bli misshandlad, i trappan. Han slog med en påk ihjäl sin arbetsgivare, sänkte ner honom i ett ölkar och flydde från staden.
Han greps sex dagar senare i Norrköping dit han flytt, fördes till Stockholm och dömdes sedermera till döden genom halshuggning. Domen verkställdes den 6 augusti på Skanstulls avrättningsplats inför 5 000 åskådare.
Hans öde ledde till en debatt om husaga och villkoren för anställda och husagan avskaffades efter en motion av Lars Johan Hierta (Aftonbladets grundare) 1858.
Spelad, producerad, inspelad och mixad av Staffan Hellstrand i Studio 156 i Stockholm och Villa San Michele i Capri. Sofia Karlsson inspelad av Christopher Göthberg i Sonika Studio, Stockholm.
GÄSTER:
Conny Städe – trummor, slagverk.
Fredrik Blank – e-bow på ”Alla bilder som jag ser”, ”Musiken är min himmel” och ”Berätta för mig om havet. Elgitarr på ”I Stockholm är jag fri” och ”Bara du kan se mig hel”.
Martin Tronsson – bas på ”I Stockholm är jag fri”, ”Carl Pehrssons marsch”, ”En kätting & en påk”, ”Musiken är min himmel”, ”Midnattstimman” och ”Bara du kan se mig hel”.
Emil Rotsjö – fiol & mandolin.
Eddie Nyström – elgitarr & slide på ”Midnattstimman”.
Sofia Karlsson – sång på ”Alla bilder som jag ser” och ”Kärlek i en bister tid”.
Mastrad av Björn Engelmann på Cutting Room.
Foto framsida – Monica Förster och Pär Wickholm.
Övriga foton och layout – Pär Wickholm.
All text och musik: Staffan Hellstrand, Animal Farm Songs.
© Clap Your Hands AB