Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
(Över)lång tomt ekande bombastisk brutalaction, USA 2020
Regi: Olivier Megaton
I rollerna: Edgar Ramirez, Anna Brewster, Michael Pitt, Sharlito Copley, Tamer Burjaq
(Netflix)
BETYG: TVÅ
The Last Days of American Crime är Netflix nya storsatsning i det hårdkokta actionfacket. Så långt är måhända allt gott och väl. Särskilt som alstret ifråga redan är en tittarhit. Fast att hävda att kritiken varit svidande vore ett understatement. Den som vill kan bara ta en titt på Rotten Tomatoes för att få en uppfattning om precis hur uselt det står till med betygen.
Generös budget och muskulös action
Frågan är dock hur illa det står till med kvaliteten om man nu verkligen tar en seriös look. Well, till att börja med kan man i alla fall konstatera att det hela har vad man brukar säga på utrikiska, ”production value”. Så budgeten har uppenbarligen varit generös. Likaså får jag nog säga att det bjuds på en hel del muskulös brutal action, som håller intresset vid liv om det är din forte.
Spelar över så det står härliga till
Ja, också gör icke minst den lite underskattade Michael Pitt – känd från sådant som Funny Games, Ghost In the Shell och HBO-serien Boardwalk Empire en underhållande rolltolkning av sin oförutsägbart påtände gangster Kevin Cash. Mannen spelar över så det står härliga till på rätt sätt, och verkar ha genuint kul i sin uppenbara strävan att gå hela vägen och flippa ut utan skyddsnät.
Uttryckslöst och trist kärlekspar
Detta var väl på det hela taget det positiva med denna skapelse. För i övrigt haltar det här betänkligt. Inte minst ter sig det hela överlag onödigt grovhugget och okänsligt regisserat. Nu må för all del fransmannen Olivier Megaton inte vara något under av personlighet i sitt yrkesutövande, men nog gjorde han bättre ifrån sig med Jason Statham-rafflet Transporter 3 och hyggliga del två i Takentrilogin. Inget på Megatons resumé är emellertid så lyckat som yrkesmördarrullen Colombiana. I egenskap av såväl hård och inte sällan nervigt spännande actionthriller med en tilltalande kvinnlig protagonist kan denna lite bortglömda skapelse faktiskt varmt rekommenderas actionbuffen.
Vad gäller The Last Days of American Crime finns På det hela taget finns emellertid inte mycket som engagerar. Inte minst ter sig det skurkaktiga kärleksparet i Edgar Ramirez och Anna Brewsters så uttryckslösa och trista att man mest undrar vad som är attraktionen dem emellan förutom det ren fysiska och utseendemässiga.
Insikt om vattentrampande
Sedan är icke att förglömma det hela bombastiskt överlångt. Den här historien håller inte för att tröska på i 148 minuter, men med detta sagt måste jag ändå märkligt nog svära i kyrkan och säga att jag inte blev överdrivet uttråkad även om insikten att Megaton trampade vatten slog mig mer än en gång. Vem vet, kanske är jag svältfödd på sådant här, med undantag för den betydligt bättre Extraction och Michael Bays nästan lika utskällda 6 Underground är det trots allt inte särskilt ofta man bjuds på kompromisslös action i big budget-format.
Signal går på hjärnan på buset
Men vad handlar då The Last Days of American Crime om, undrar kanske vän av ordning? Tja, titeln säger väl en del. I en nära framtid håller det amerikanska samhället på att brista under trycket från tung kriminalitet. Men regeringen har funnit lösningen på eländet. En signal som går på hjärnan och orsakar svår smärta på bus i alla former så fort de börjar visa prov på kriminellt beteende ska garanterat fixa biffen är det tänkt. Slutet på brottslig verksamhet som vi känner den är med andra ord nära.
Klarar inte hålla gylfen knäppt
Följaktligen gäller det att skynda allt annat än långsamt om det ska bli en kupp värd namnet innan signalen sätts på. Vilket är precis vad den närmast bindgalne gangstersonen Kevin Cash och hans fästmö Shelby Dupree har i tankarna. De behöver dock hjälp av Graham Bricke, en bankrånare av rang som hittills alltid klarat sig undan att behöva skaka galler. Vad han däremot inte klarar sig undan är att hålla gylfen knäppt när Shelby kommer i närheten och slår på stora förförelsecharmen. Men han är ju bara en man, verkar man vilja säga. Fast frågan är om damen ifråga är att lita på. Egentligen.
Detta är väl i stort sett vad alla potentiella tittare behöver veta om The Last Days of American Crime. Manegen är krattad för raffel, och som sig bör uppstår komplikationer, brutalitet och en hel del ond bråd död. Men som sagt; det här håller på för länge och någon subtilitet i någonting går inte att uppbringa. Men det vore kanske att begära för mycket, det här är inte den sortens film lika lite som ovannämnda Extraction och 6 Underground är det.
Bättre med utrivna manussidor
Men ändå, det kanske trots allt blivit en bättre och mer fokuserad skapelse om manusförfattaren Karl Gajdusek slimmat sin historia eller Megaton rivit ut några manussidor här och där och skippat ett par onödiga sidospår som i slutänden egentligen inte leder någonstans. För The Last Days of American Crime må vara lång som ett tvättäkta epos, men dessvärre ekar det mesta man serveras onödigt tomt alldeles för ofta. Megaton tycks tro att om han bara slår på stora actiontrumman hela tiden så märker folk inte bristerna. Så är dock inte fallet.
Skriven 2020-06-11