MICHAEL LANDAU – Liquid Quartet Live, nytt album med den meriterade gitarrvirtuosen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Plattan spelades in live på den världsberömda Baked Potato Jazz Club i Los Angeles i November förra året med bandmedlemmarna >Abe Laboriel Jr (Paul McCartney) på trummor, basisten Jimmy Johnson (Alan Holdsworth) samt gitarristen och sångaren David Frazee(Burning Water).

Stället har varit en favorit bland musiker sedan mitten av 70-talet och har länge ansetts som stadens bästa jazzklubb. Som infödd har den länge varit en del av Landaus liv: “Jag tror jag var 19 den första gången jag spelade på the Potato,” minns Landau. “Anledningen att jag minns är för att ägaren bjöd på en öl men jag fick dricka den i ett minimalt kök medans kocken lagade till potatis.”

Sen dess har han haft en makalös solokarriär samtidigt som han samarbetat med en otrolig mängd artister som Pink Floyd, Miles Davis, Joni Mitchell, BB King, James Taylor, Ray Charles, Donna Summer, Tim McGraw, Stevie Nicks, Cher, Graham Nash, Roberta Flack, Ringo Starr, Celine Dion, Michael Bolton, Joe Cocker, Faith Hill, LeAnn Rimes och Rod Stewart samt medverkat på ikoniska album med Michael Jackson (Bad/Invincible), Alanis Morissette (Jagged Little Pill),Anastacia (Anastacia/It’s A Man’s World) och Mariah Carey (Emotions/Music Box).

Musikern och kompositören har även jobbat med massor av filmmusik som Collateral (2004), Blood Diamond (2006), Salt (2010), The Green Hornet (2011), Larry Crowne(2011), Rock of Ages (2012), The Bourne Legacy (2012) med flera. Han har även fått en Grammy (2018) samt en Grammy-nominering (2016) som medlem av The Steve Gadd Band.

Men det är live som Landau verkligen kommer till sin rätt och kan uttrycka sig fullt ut: “Det är den där känslan av att vad som helst kan hända som är så tilltalande med att spela in live. Tilliten och möjligheten att bara sticka iväg gör det extra skoj. Jag spelar på ett annat visdå, mer aggressivt ibland. Det är uppfriskande att bara släppa loss och inte oroa sig så mycket för hur det ska bli.”

“The Baked Pototo är ett unikt ställe,” fortsätter han.
“Den minimala scenen är placerad i mitten av rummet så att du har publiken runt omkring dig. Ljudet är också unikt då ljudanläggningen även den omger musikerna, det är som att spela inuti den. De är som att alla bär hörlurar i samma rum och du kan höra varje liten detalj. Rummet har också väldigt lågt i tak som gör ljudet än mer intimt, det blir väldigt torrt så du kan inte gömma dig bakom reverb utan varje ton hörs.”

Intimiteten går rakt igenom hela plattan, från det dova sorlet till till jublet och tillropen från den exalterade publiken. Det känns som man transporterats till ett av de fullsatta borden framför scen, där man i dämpad belysning ser kvartetten lira framför den svartmålade väggen som är belamrad med posters från tidigare gig. “Jag har varit med om så mycket där. Jag älskar the Baked Potato för den verkar opåverkad av nutiden. Du går in i ett sorts vakum som ännu har känslan av en familjeägd kvarterskrog,” tillägger han.

Han är en enastående musiker som glider fram genom hela spelningen och han är väl bekant med varje enskild bandmedlem. “Abe och jag är musikaliskt sammankopplade vilket är lite knepigt att förklara men han läser mig och vi spelar ofta exakt samma rytmiska fraser tillsammans utan att veta hur.” Jimmy Johnson och Landau började spela ihop 1990 då han spelade in sin första soloplatta Tales From The Bulge och David Frazee i slutet av 80-talet då de först bildade Burning Water. “Jag känner mig hedrad över att få lira med dessa snubbar på the Potato. Vi repeterarde inte innan för att hålla det nytt och öppet och låta musiken leda oss fram.”

Låtlistan innehåller en del nytt material (Well Let’s Just See, Can’t Walk Away From It Now) såväl som nya versioner av hans äldre låtar. Från hans senaste studioplatta Rock Bottom (Bad Friend, One Tear Away), Burning Waters (Can’t Buy My Way Home, Killing Time) och Renegade Creation, bandet han hade med Robben Ford, (Greedy Life, Renegade Destruction) samt två instrumentallåtar som avslutar kvällen.

Stora delar av världen har levt i ovisshet med nedstängningar och utegångsförbud i många länder för att minimera effekterna av viruspandemin. Att då få tillgång till en konsert som denna får lyssnaren att minnas det speciella med livemusik och hur den påverkar oss alla.

“Jag saknar verkligen att spela ute men Covid-19 står inte emot musikens kraft! Musiken har varit min räddning under årens lopp, gång på gång, och jag är säker på att denna gång inte blir något undantag.”

Michael Landaus nya album Liquid Quartet Live ges ut den 21 augusti 2020 på Provogue Records/Mascot Label Group!

“He is the complete virtuoso” James Taylor
“He is one of the finest guitar players/musicians in the world” Steve Lukather

© Mascot Label Group

print

Våra samarbetspartners