Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Författare: Kalle Lind
Titel: Hasse Alfredson: en sån där farbror som ritar och berättar
Antal sidor: 649
(Forum)
Hasse å Tage minus Tage
Med eller utan Tage Danielson är Hans Folke Alfredson (1931 – 1917) ett begrepp inom svensk underhållning i de flesta former. Om man vill botanisera i Hasses långa framgångsrika karriär kan man med förkärlek se Jane Magnussons dokumentär Hasse & Tage – en kärlekshistoria, och läsa mångsysslaren Kalle Linds (komiker, radiopratare och författare med mera) tegelsten Hasse Alfredson – en sån där farbror som ritar och berättar, som guidar oss genom Alfredssonland från vaggan till graven.
Privatliv även i mörkaste moll
Lind svarar själv inledningsvis på den fråga många säkert ställer. En biografi till, finns det inte mängder av sådana? Faktum är att det gör det. inte. Några böcker om Hasse och Tage, någon om Tage och så då om Svenska Ord som paret gemensamt drev när det begav sig.
Kalle Lind är noggrann och pedantisk med detaljer och mycket i Alfredsons privatliv går givetvis inte bara i dur utan också i mörkaste moll när han som ung förlorar sin far och senare i livet sin son genom tragiska omständigheter.
Humor skräddarsydd för sin tid, ett mästerverk och Hitchcock
Om studentspexen i Lund och framförandet av tidlösa Härjarvisan från Djingis Kahn kan man väl säga göra avspark till den humor som sedan skulle förädlas på de färgglada hundarnas scen. Jag skulle naturligtvis kunna skriva spaltkilometer om Hasses mångsidighet, och vilja att testa sin förmåga på så många projekt som möjligt. Men om detta kan ni själv fördjupa er i Linds mer än 600 sidor kompakta bok.
Att Hasse precis som Tage var politiskt samhällskritiska är känt. Den senare kanske mest, och man måste nog säga mycket av deras humor var skräddarsydd för sin tid. Hasse gjorde ju flera filmer utan Tage och visst var Den enfaldige mördaren ett mästerverk som gav Hasse möjlighet att ta ut svängarna som fabrikör med en viss tysk ex-korpral som husgud. Med Falsk som vatten lekte han Hitchcock inte utan framgång.
Både komikern som fick applåderna och straight man
Jag har alltid varit fascinerad av komikerteam och Hasse & Tage är inget undantag. Att vara straight man lär vara det mest otacksamma jobb som finns i showbiz. Abbott och Costello, Martin och Lewis, Laurel and Hardy, Lindstedt och Källerud och Alfredson och Danielsson. Straightmannens uppgift var bara att lägga passningarna till komikern som satte bollen i mål – och fick alla applåderna och skratten.
Ta Lindeman som blev en av Hasses paradnummer, men det är Tage som ger honom öppet mål. Faktum är emellertid att Hasse själv var en lysande straight man om ni tänker tillbaka till en viss Guben i låddan som blivit en klassiker med dåtidens störste komiker Martin Ljung. Hur många poäng hade Ljung fått in om inte Hasse hade gett honom öppet mål?
Hasse och Hellström som ”Solskenspojkar”
Hasse stod utan kompanjon när Tage gick ur tiden 1985 men framme vid 1996 ville han ta sig an Neil Simons klassiska Solskenspojkarna, som blivit en succé på all världens scener (här hemma med Magnus och Brasse till exempel) och på film med Walter Matthau och George Burns. Till allas förvåning riktade Hasse blickarna mot Gunnar Hellström av alla skådespelare på jorden. Jag hade lärt känna Gunnar på sextiotalet när han regisserade Gunsmoke, Bonanza och andra pang-pang rullar för tv i Hollywood, och han var omtyckt för att jobba snabbt med sinne för action.
I motsats till Alf Kjellin, som var en älskare av dialog och omtagningar. Om Gunnar sa Harriet Andersson sålunda; ”Tycker ni Tom Cruise är läcker tjejer, då skulle ni se Gunnar i sin ungdoms fagraste vår”. Nu var Hellström hemma igen från Hollywood och skulle alltså spexa med vår kanske störste komiker på scen. Om detta kan ni läsa med förtjusning i Linds bok, det är showbizhistoria som skrivs.
Livets nyanser lockar fram geniet
Nåväl, som ni förstår är detta en mycket underhållande bok, men också med en hel del tänkvärda rader om att framgång inte nödvändigtvis delar ut någon frisedel enbart för glädje och harmoni mellan vaggan och graven. Det kan ju också vara så att det är livets olika nyanser som lockar fram geniet i vissa människor och gör dem unika – som Hans Folke Alfredson.
Skriven 2020-03-15
Läs mer om boken här