Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Melina Matsoukas
I rollerna: Jodie Turner-Smith, Daniel Kaluuya, Bokeem Woddbinde, Chloe Sevigny, Flea
BETYG: TRE
PREMIÄR: 2020-03-06
Har ni inte hört talas om Melina Matsoukas tidigare beror det kanske på att musikvideos har ett begränsat utrymme i er intressesfär. Hennes prestationer där sägs vara lika imponerande där som hennes regidebut Queen & Slim, och vem är jag att säga emot? Tvärtom förstår jag att det är en mångsidig och begåvad person vi har att göra med.
Just det faktum att det handlar om en debut ger en viss dispens för filmens brister, för det finns en hel del sådana inte minst logiken tar stryk allt som oftast precis som hennes förkärlek för melodramatiska övertoner. Med detta sagt övergår vi till filmens många positiva inslag som hämtat näring från Bonnie & Clyde, Thelma & Louise och några andra namnkunniga roadmovies.
Inledningsvis får vi följa med Queen (Jodie Turner-Smith) och Slim (Daniel Kaluuya) på deras första dejt. Det hela går trögt eftersom hon är en framgångsrik advokat som tyvärr inte lyckats rädda en klient från galgen, och därför tröstar sig med en blindträff med den religiöse och jordnära Slim.
På vägen hem stoppas de av en överauktoritär trafikpolis med maktutövning och rasistiska övertoner som utmärkande drag. Det slutar med att Slim skjuter ner polisen i självförsvar och katastrofen är ett faktum.
Bäst är filmen när konsekvenserna av parets plötsliga kändisstatur står i fokus, och de reaktioner omgivningen på gott och ont gödslar deras törnbeströdda väg med. Fotot är en visuell ögonfägnad, som med sin mörka skuggvärld skulle hedra vilken gammal hederlig noirrulle som helst. Att historien som börjar i mysigaste dur slutar i dystraste moll i ett spektakulärt slut får bli det avslutande kvittot på mina rader om melodramatikens vedermödor.
Skriven 2020-03-04