Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
"Pieces of Her" finns även utgiven på svenska under titeln "Bilder av henne" på förlaget HarperCollins Nordic
Hon är förvisso inte riktigs samma kommersiella slåttermaskin i bokvärlden som David Baldacci John Grisham och James Patterson, men Karin Slaughter är ändå definitivt en av de stora thrillerförfattarna där ute i dagens läge. Bokserierna om (brotts)livet i den påhittade stan Heartsdale och privatdeckaren Will Trent har i stor utsräckning bidragit till att försäljningen av hennes böcker passerat 35 miljoner exemplar.
Två inte särskilt lika kvinnor
Amerikanskan skriver dock fristående alster också, och Pieces of Her är det senaste i raden. I handlingens centrum finner vi två kvinnor. Den ena är mor, den andra dotter, och de är inte särskilt lika varandra. I alla fall inte till sättet att vara. Mamma Laura är säker på sig själv, fast rotad och säker och på sitt liv medan avkomman Andrea, även kallad Andy alltjämt vid trettioett års ålder försöker hitta sin plats i här i världen bortom sitt oinspirerande arbete på den lokala larmcentralen.
Mord inför öppen ridå
Dessutom är Andrea fullständigt övertygad om att modern inte går och bär på en enda hemlighet. Så har det alltid varit, men en oväntad obehaglig händelse vänder upp och ner på tillvaron för båda parter. Ett restaurangbesök där en ung desperat man mördar sin flickvän och hennes mor inför öppen ridå leder till att Laura sätter ett dödligt vasst föremål i nacken på gärningsmannen så att blodet sprutar på ett sätt som skvallrar om ett förflutet hon hållit hemligt i trettio år.
Ny ond bråd död
Givetvis finns någon på plats som filmar skeendet med mobilen, varpå händelsen omgående rullas ut på nyheterna. Alla kan se vad som hänt där på restaurangen i Savannah. Inklusive slemma individer från Lauras förflutna. Mycket riktigt dyker en sådan strax därefter upp i Lauras hem, vilket i sin tur leder både till ny ond bråd död och till att Andy skickas i väg med destination ett lagerutrymme i en helt annan stat. Allt för säkerhetens skull, men det hon hittar där gör henne än mer konfunderad, och insikten att Laura ljugit om det mesta blir svår för henna att acceptera.
Delaktighet i mord med vettlös anarkistgrupp
För en gång i tiden var Laura Oliver någon helt annan. Hon hette Jane Queller och var en helt annnan person med ett totalt annorlunda liv i en annan sorts familj. Hon var en del av en mäktig och rik sådan med problem av det slag som brukar medfölja på köpet när pengar finns i överflöd.
I sammanhanget figurerar också en lika tragisk som grym sidohistoria där det framgår att familjens förmögenhet växt genom att man tjänat pengar på att medvetet missköta det egna företagets äldreboenden, men Janes värsta hemlighet har med hennes delaktighet i ett mord att göra och sitt medlemsskap i en vettlös anarkistgrupp som tar till våld för att göra sin poäng och revoltera mot samhället.
Varje kapitel avslutas med cliffhanger
Sistnämnda sker i det förflutna, och mycket riktigt pendlar handlingen hela tiden melllan förr och nu, 1986 och 2018. Det är inte alltid detta stilgrepp fungerar, men Slaughter balanserar skickligt händelseförloppet, så att varje kapitel avslutas med en cliffhanger samtidigt som de två historierna gradvis närmar sig varandra innan cirkeln oundvikligen sluts.
En myt med mys
Som alla säkert förstår är Karin Slaughter långt ifrån någon mysdeckarförfattarinna. Klyschan må säga att kvinnor har för vana att fastna i det facket, men i dagens läge är väl detta inget annat än just en myt. Eller kanske ännu hellre en klyscha.
Växer som person med chockerande händelser
Samtidigt vore det synd att påstå att Slaughter vandrar ner för samma socialrealistiska stig, som flera av de svenska författarinnorna i genren gärna går in för att nosa på. I Pieces of Her finns inget antydan till att väva in budskap om en speciell utsatt grupp, på det sätt som till exempel Camilla Grebe och Karolina Wennstam gör. Istället fokuserar Slaughter till stor del på att låta Andy växa som person och kvinna med de lika livsomvälvande som chockerande händelserna hon tvingas genomleva under berättelsens gång.
Även de onda har kött på benen
På samma gång låter Slaughter aldrig själva historien glida henne ur händerna. Det hela är effektivt och inspirerat berättat. Dialogen är trovärdig och kompromisslös, våldet grafiskt när det behövs och actionsekvenserna visuellt gestaltade. Sedan måste jag säga att själva historien känns fullständig, vilket inte minst beror på att det stora flertalet av karaktärerna har begåvats med välgörande kött på benen. Detta inkluderar även de motbjudande karaktärerna. Dessa må vara manipulerande, onda och rent av avskyvärda, men de är roliga att läsa om när de väl tillåts ta plats just för att deras sviniga drag på sitt sätt nyanseras.
Hyser svaghet för kvinnor som ”kick ass”
Det är således inget att hymla om att jag uppskattar denna skapelse. Kanske till och med mer än jag förväntat mig från början. Ordentligt gediget ter sig det här hur som helst. Sedan ska villigt erkännas att jag hyser en viss svaghet för kvinnor som styr skeendet , slår tillbaka och/eller ”kick ass” på film, i serievärlden och som här i litteraturen. Det utgör liksom alltid en välbehövlig variation från den manliga dominansen.
Skriven 2019-10-28