Klicka på bilden, för att se hela bilden
Jonas Gardell. Queen Of F*cking Everything. Om Jonas Gardells nya show vore ett bakverk, så skulle den vara en kärleksmums. En varm, nybakad kärleksmums med tjock, glänsande, rosa glasyr och massor av regnbågsfärgad strössel. Men med en hälsosam kärna av surdeg.
Jonas Gardell är mannen som ständigt är aktuell: som dramatiker, som författare, som artist, som progamledare, som mannen som drar Bellmanhistorier om partnern Mark …
Premiärprimadonnan nummer ett!
Just nu är Jonas Gardell dubbelaktuell, med två riktigt stora, efterlängtade premiärer. Hans berömda roman En komikers uppväxt har filmatiserats och kommer att gå upp på biograferna den 11 oktober, och samtidigt kommer Jonas Gardell i egen hög person att leverera utsålda föreställningar på Lorensbergsteatern.
Premiären av Queen Of F*cking Everything råkar sammanfalla med Bokmässan – som Jonas och Mark har förgyllt under så många år.
Om filmen heter En komikers uppväxt skulle denna show kunna heta En komikers ålderdom. Eller En komikers årsrikedom. Det låter mer politiskt korrekt. Det var en politiskt korrekt journalist som gav Jonas Gardell idén till showens titel.
Queen Of F*cking Everything!
– Vad ska jag kalla dig, dramatiker, eller författare, eller komiker … ?!
Alla är ju så ängsliga nu för tiden!
– Skriv att jag är allt, jag är ju the queen of fucking everything! säger Jonas glatt, och vips! så fanns där en bra titel till den nya showen.
Resten gick inte lika lätt och snabbt. Det här är Jonas Gardells sista stora show, hans sista färgsprakande fyrverkeri, och det innebär att han vill ha med allt, och ha det bästa av allt.
Det stora tabberaset
Det har inte sparats på krutet – eller på slantarna. De handmålade kulisserna som är magiskt vackra är ett verkligt mirakel …
– Jag ville ha ett mirakel! Och mirakel tar tid! Och de är skitdyra! påpekar Gardell.
Efter en utsåld säsong på Cirkus i Stockholm lär föreställningen fortfarande inte ha gått med vinst, just därför att Gardell valde att ha med allt på sin önskelista — och han valde också, enligt honom själv, att göra den dyraste showen i hela Cirkus historia.
Inget knussel, sa Emil i Lönneberga, när han bjöd på det stora tabberaset i Katthult.
Och det är känslan här. Jonas Gardell är välvillig och generös och bjuder på det stora tabberaset, det sista stora kalaset och allting är underbart.
Även när allting inte är underbart. Men det omöjliga är ju bara sådant som ännu inte är möjligt … än.
Gardell i slagfärdig toppform
Gardell är i sitt absoluta esse. Gång på gång. Han kör till och med två shower per kväll — och drar själv det tyngsta lasset. Gardell är smart och slagfärdig och i toppform och till synes helt spontan.
Men … Oh, My God! Vad Jonas Gardell måste ha övat för att verka så spontan!
Ett av de roligaste ögonblicken är när en halv rad smyger in, efter det gigantiska överdådiga öppningsnumret, och får frågan:
– Var kommer ni ifrån?
– Toaletten!
Det där var en ny stad att komma från!
Annars kan förseningarna i Göteborg lätt förklaras med att staden är uppgrävd, och en fem minuters promenad tar två timmar med taxi, enligt Gardell själv.
Varm kärleksförklaring till hela Göteborg – och hela Sverige!
När det är dags att sjunga Det finns en väg så påpekar Gardell att om det finns en väg i Göteborg så är den uppgrävd.
Det märks att Gardell älskar Göteborg och han har förberett många Göteborgsskämt – han slog igenom i Göteborg 1986.
Sedan dess låter det som om Jonas Gardell har varit i varenda stad, ort och byhåla i hela Sverige.
Och han älskar dem alla. (Och han kan alla deras reklamslogans!)
Kärleksförklaringen till Sverige är genuin och inte det minsta ironisk, även om den innehåller både flaggviftande och ett dansande storsjöodjur på scenen.
Drottningen är värd det allra bästa!
Det mesta av det bästa! Allt är med i den här showen. Som är uppbyggd enligt den klassiska devisen:
“More is more! Much more is much more! But not enough!”
Drottningen ska ha allt och lite till och sedan påtår på det!
En uniformerad vaktparad, dervischdans, helt barocka 1700-tals kostymer, dansande granar, jämtländska flaggor, storsjöodjuret, en positivhalare, en jacka som fungerar som maracas, Glora-Gaynor-disco på svenska … Regnbågsglada Disneynummer där Gardell är iklädd en Aristocats T-shirt… och kupolen till Florens domkyrka Santa Maria del Fiore.
Varför ska drottningen välja, när drottningen kan få allt?
Det här är ofta helt barockt och aldrig tråkigt.
Den fantastiske och generöse Gardell
Gardell är fantastisk. Så klart.
Men han har ändå gett bort förställningens rivigaste disconummer till Jessica Heribertsson (vilken discodrottning!) och förställningens allra starkaste balladnummer till Ulrik Munther, som står ensam i en spotlight och sjunger (vilken röst!). Givetvis är det Gardell som skrivit låten. Fattas bara annat!
Det finns bara en drottning under kvällen, men det finns även en stark ensemble och ett piggt team av “hedersbögar” som hjälper till.
Tillsammans skapar de en helt oförglömlig kväll. Alla borde få skratta så här mycket åtminstone en kväll i sina liv. !?!?!?!?!
Allvar är bara oupptäckt komik
Det finns tre lägen i showen:
– Man skrattar.
– Man gråter.
– Man skrattar så man gråter!
Och se, där är nyckeln till Drottning Gardells storhet: allvar och komik är egentligen samma sak.
Allvar är bara saker som vi inte skojat om ännu.
Och omöjliga saker är bara saker som vi inte löst ännu.
Hellman – en sann pionjär!
Jonas Gardells show Queen Of F*cking Everything spelas på Lorensbergsteatern hela hösten och sedan tar Hellmans drängar över med sin 25-års jubilerande julshow som inte får missas. En gay, glad julshow som snarare är en allmän demokrati än en suverän monarki, och som har tagit sitt namn efter den modige Hellman – som kom ut ur sin garderob innan det var trendigt. Någon måste börja med att visa att det omöjliga är möjligt. Fast det är tufft att vara den som går först!
Skriven 2019-09-28