Klicka på bilden, för att se hela bilden
Blåjackor har kallats både den bästa svenska filmen och den roligaste svenska filmen – och dessutom den största teatersuccén. En succé som gick via Frankrike, Danmark och England och tusen teateruppsättningar i Stockholm innan den 1945 blev film och gav svensk biopublik skrattkramper innan den återigen exporterades över Europa – och gjorde stor succé i så skilda länder som Norge och Frankrike!
Sveriges Fred Astaire och Ginger Rogers
Succén med Blåjackor berodde mycket på det nya radarparet Nils Poppe och Annalisa Ericson. De blev Sveriges svar på Fred Astaire och Ginger Rodgers, fast roligare! Nils Poppe hyllades också både i svensk och utländsk media som Sveriges svar på Charlie Chaplin, men Poppe hade egentligen en helt egen mimik och skådespelarstil. Därtill var det ofta sång och dans i hans teateruppföranden och filmer. Likheten med Chaplin syns främst i det tragikomiska, Poppe hade en allvarligare sida, som man lägger märke till i filmer som Aktören eller Pengar – En tragikomisk historia, som han även själv regisserade, och som vann pris 1947 på den stora filmfestivalen i Venedig. Nils Poppe gick hem stort, både i Frankrike och Italien. Poppes mimik och skådespelarstil var något internationellt gångbart – till skillnad från de många komiker och skådespelare som blev populära bara i Sverige, i de så kallade pilsnerfilmerna.
Hur länge får vi behålla stjärnan?
Många oroade sig för att Nils Poppe var en för stor stjärna, helt enkelt för bra för Sverige och svensk film och teater. 1945 frågade sig Expressens journalist Mikael Katz: “Hur länge får svensk filmbehålla Nils Poppe? Det vore faktiskt underligt om inte Hollywood snappade bort honom för oss en vacker dag”. Eller Frankrike. Eller Italien. Detta var i samband med framgången med Blåjackor (1945) som fick stor internationell uppmärksamhet och där franska recensenter såg Poppe som en världsstjärna. En stor komiker. Poppe själv däremot verkade trivas bäst i Sverige och Skåne och verkade inte märkbart lockad av utländska anbud. I Sverige kunde han skådespela, skriva manus och ibland till och med regissera sina egna filmer. Och han blev så småningom teaterdirektör. I Hollywood hade han förmodligen tvingats in i studiosystemet, ett system som t.ex. Chaplin hatade och försökte bryta mot.
Boys in Blue
Hur blev Blåjackor en sådan stor succé? Blåjackor är också något så sällsynt som en internationell pjäs, en operett som fick sin världspremiär i Sverige! Annars var det vanligt att utländska pjäser/farser/filmer som verkade lovande, och redan hade uppförts utomlands, bearbetades och filmades i Sverige. Men Blåjackor fick sin världspremiär i Sverige. Något som Sverige har andra världskriget att tacka för …
Historien bakom succén Blåjackor börjar i Danmark, strax före andra världskriget. Lajos Lajtai bodde vid den här tiden i Köpenhamn och hade upptäckt en fars i Frankrike som verkade lovade att göra en operett av. Lajtai satte några danska text- och musikförfattare på uppdraget att göra en operett av idén: Marinens Drenge Det hela blev pannkaka. En total flopp. Lajtai insåg att han fick ta idén till ett land med gedigen musikal- och operett tradition och i England hittade han rätt samarbetspartners.
Engelsmannen Lauri Wylie gjorde en omarbetning av den ursprungliga pjäsen, gjorde nya sång och dansnummer och kom dessutom på en ny, klatschig titel: Boys in Blue
Ett världskrig kom i vägen
Det här skulle bli en stor, engelsk braksuccé! Så kom kriget och det var inte att tänka på att sätta upp några nya lyxiga operetter i London.
Världspremiären gick istället till Lilla London, Göteborg, nyårsafton 1941.
En månad senare var det dags för en ännu större premiär i Stockholm. Det var showmannen Gustaf Wally som satte upp ett spektakel av sällan skådade proportioner på Cirkus i Stockholm. Det blev en showgala som Sverige inte upplevt sedan Ernst Rolfs glansdagar (och knappt ens då). I orkesterdiket regerade radiolegenden Sune Waldimir. På scenen stod publikfavoriter som Tollie Zellman, Hjördis Petterson, Margit Rosengren och Sven-Olof Sandberg. Men störst succé gjorde det nya sång- och dansparet som hänförde med både komik och akrobatik.
Gustaf Wally hade sammanfört och lanserat ett nytt par: Nils Poppe och Annalisa Ericson. Det var en fullträff!
Blåjackor – en långkörare på scen!
Poppe och Ericson spelade sina roller över 1000 gånger på scen. Och 1945 var det dags för filmatiseringen av Blåjackor.
När man ser filmen märker man att Poppe och Ericson är “a match made in theatre heaven”. De passar verkligen ihop och verkar ha mycket kul tillsamman på bioduken. Deras glädje smittar av sig! Många scener känns spontana och improviserade och Annalisa Ericson har ibland svårt att hålla sig för skratt. Man känner redan igen de drag som gjorde Nils Poppe så omåttligt populär som teaterdirektör och skådespelare på Fredriksdals teatern i Helsingborg: förmågan att på ett vänligt, lekfullt sätt driva med sina motspelare, få dem fulla i skratt, ta ut svängarna och improvisera och göra allt med stor lekfullhet … för ingen teater uppsättning är helt den andra lik.
“Sailors” som snygga objekt att spana in!
Blåjackor från 1945 känns på många sätt väldigt modern. I många gamla filmer – och även i de flesta nutida, moderna filmer –följer man män, karlar, killar osv. som spanar på brudar. Här i Blåjackor sitter tjejerna med kikare och kollar in alla snygga “blåjackor”. Det hela är som i allsångsschlagern “Oh Boy, oh boy, oh boy” – av de tusen små sailors som vi nu ska betvinga, vilken ska jag välja?
Annalisa Ericson spelar en gymnastiklärarinna, Nanette Raquette, med franskt påbrå (precis som själva operetten alltså). Hon faller för furiren Kalle Svensson, spelad av Nils Poppe, som hon räddar från att drunkna. Även här har man alltså omvända roller av “damen i nöd”.
Fler omvända roller finns när Nanette och tre av hennes elever simmar ut till pansarkryssaren Fylgia för att “frita” några sjömän – de har permissionsförbud, men tjejerna vill gärna ha några stiliga killar att dansa med på balen. Deras list lyckas! Det hela är som om prinsessan skulle klättra upp i det bepansrade tornet, överlista draken och komma hemsläpande med prinsen!
Greta får rädda Klas ur knipan
En av Nanettes elever, Greta, spelad av Cécile Ossbahr, faller för den stilige officers aspiranten Klas, spelad av Karl-Arne Holmsten.
Men så blir Karl arresterad, oskyldigt anklagad för att ha startat ett slagsmål. Greta tar hans plats, och försöker lura alla blåjackor att hon är en av killarna … det här är ett kul exempel på “cross-dressing” där det är tjejen som klätt ut sig. Ofta i komedier är det ett par karlar, som musikerna i Some Like It Hot, som ska uppträda i drag.
I komedier är det ofta killarna som får de roliga replikerna och de roliga scenerna. Så är det än idag. Men i Blåjackor har Cécile Ossbahr många riktigt roliga scener, bland annat en klassisk slapstick-scen där hon försöker komma upp i en hängmatta (när Nils Poppe som Kalle Svensson sedan gör samma sak ser man hur enkelt det är).
Nanette Raquette – en dam med skinn på näsan
Även Annalisa Ericsson, som Nanette Raquette, har många roliga scener, som omfattar allt från slapstick till smart, bitsk dialog. Det är också Nanette som ser till att fixa så att hon och Kalle blir ihop, inte tvärtom. Både Nanette och Greta är väldigt handlingskraftiga när det gäller att få tag på sina framtida män – mycket mer så än männen i fråga, de snygga “objekten” som de spanat i på kryssaren.
Pansarkryssaren Fylgia spelar för övrigt sig själv i filmen.
Filmen som slog Casablanca
En del av handlingen i Blåjackor utspelas i Sverige, och en del i Casablanca.
I Norge slog filmen Blåjackor inkomstrekord på bio och gick om både Disneys PinocchioCasablanca.
I Frankrike hyllades Nils Poppe som det roligaste någonsin, liksom i Sverige. Men i Sverige fanns även något sorgset i recensionerna, för recensenterna insåg att något så bra som Nils Poppe skulle inte stanna i Sverige. Han skulle bli uppsnappad av Hollywood.
Men så blev inte fallet. Nils Poppe valde att stanna i Sverige och blev svenskt – och skånskt – nöjesliv troget. 85 år gammal uppträdde han fortfarande på Fredriksdalsteatern tillsammans med Eva Rydberg i Bröderna Östermans huskors och uppsättningen filmades för SVT. 85 år gammal och fortfarande rolig, fortfarande spexig och dansant – och kunde fortfarande få motspelarna på fall!
Blåjackor är nu nyrestaurerad av Svenska filminstitutet och ingår tillsammans med fler räddade Nils Poppe klassiker i Den Stora Nils Poppe Boxen De fem utvalda filmerna är:Blåjackor (1945), Aktören (1943), Det spökar, det spökar (1943), Tre glada tokar (1942) och Tre skojiga skojare (1942).
Aktören och Lorden
Aktören (1943) är en seriös och tragikomisk film där Poppe når nya komiska och tragiska höjder som stum aktör som inte kan säga ja till sin brud, spelad av Gaby Stenberg. Många kritiker menar att detta är Poppes absolut bästa film någonsin.
Nils Poppe och Annalisa Ericson gjorde många filmer tillsammans – och dansscener från Blåjackor ingår också i kavalkader med filmiska höjdpunkter. En annan succé paret hade tillsammans var Lorden från gränden, som först gick som långkörare på teatern och sedan blev film. Även denna succé är en svenskanpassad engelsk musikal, Me and My Girl, som Nils Poppe skrev nytt manus till och försvenskade med stor framgång.
Rollen som sjömannen i Blåjackor gjorde Nils Poppe många gånger – sista gången 1974 på Fredriksdalsteatern.
Den romantiske sjömannens tid är nu förbi. Men inte den tragikomiske aktörens.
Skriven 2019-09-07