Klicka på bilden, för att se hela bilden
De är countryvärldens mest framgångsrika duo någonsin, och de är tillbaka. Med sitt första album på dussinet år. Namnet är förstås Brooks & Dunn.
Nymornat intresse i Las Vegas
Sedan är det förstås för uppenbart för att vara en tillfällighet att releasen skedde samma dag som kollegan Reba McEntire avtäckte sin nya skiva Stronger Than the Truth. Av den enkla anledning att dessa artister står varandra nära både personligen och kollegialt sedan lång tid tillbaka. Deras relation grundlades och närdes under gemensamt turnerande genom åren, och sedan 2015 har de dessutom kunnat genomleva ett nymornat intresse via ett gemensamt så kallat residence från och till på Caesars Palace i Las Vegas.
Tolkningar med nya heta namn
Således vore det synd att påstå att titeln på det nya verket ljuger. För det här är verkligen en Reboot. Innan sejouren i Las Vegas inleddes hade duon varit pensionerade från varandra redan 2007. Men nu är de alltså tillbaka i hetluften, och de är det med en rad unga heta och i flera fall creddiga namn, som hjälper till att tolka ett dussin av herrarnas största hits i mer eller mindre duettartad form.
Spår med Luke Combs och Kacey Musgraves höjdpunkter
Bland höjdpunkterna märks Ain’t Nothing’ Bout You med nye hjärtekrossaren Brett Young, som adderar en dos blue eyed-soul till anrättningen, popcountry-karamellen My Maria med Thomas Rhett som bollplank åt falsettkungen Ronnie Dunn och inte minst den muskulösa tolkningen av debuthiten Brand New Man med stjärnskottet Luke Combs. En riktig knock, om ni frågar mig.
Sedan måste givetvis den vackra Neon Moon tillsammans med Kacey Musgraves, som vokalissan klokt nog tillåtits dominera totalt, nämnas. Skivans på samma gång tjusigaste och vemodigaste spår, får man väl säga. You’re Gonna Miss Me When I’m Gone i vilken Kix Brooks gör gemensam sak med Ashley McBryde och hennes klara varma röst tangerar nästan Musgraves-spåret. Men bara nästan.
Vitalt utropstecken av demonproducent
Ja, ni inser säkert poängen. Kix och Ronnie är tillbaka på allvar. Det här ska inte bara ses som en välgjord avskedspresent, utan snarare som ett vitalt utropstecken om att de alltjämt har en del framtid framför sig.
Vad mer? Jo, extremt rutinerade rattaren Dann Huff, en demonproducent som arbetat såväl med hårdrockande Bon Jovi, Kid Rock och Megadeth som popartister, typ Jewel och Taylor Swift som ett helt koppel countrynamn á la Martina McBride, Reba McEntire, Rascal Flatts och Keith Urban, har gjort ett överlag synnerligen gott arbete. Snyggt, lyhört, varierat och nyanserat blir domen här. Huff har onekligen total känsla och kontroll över de här sångerna, och slutresultatet skvallrar både om respekt för originalversionerna och en vilja om att föra både dem och Brooks & Dunn själva in i Nashvilles (country)samtid.
Skriven 2019-05-13