Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Medverkande artister: Victoria Tocca, Laila Adèle, Niklas Asknergård, Joachim Bergström, Malena Tuvung
Kapellmästare: Carina E. Nilsson
Band: Fredrig Bergström: trummor, Conrad Boqvist: gitarr, Magnus Eugenson: bas
Kör: Maria Gospel
Turnédatum 2019
MARS
30 Ystads Teater, YSTAD
31 Ystads Teater, YSTAD
APRIL
3 Östraboteatern, UDDEVALLA
4 Draken, GÖTEBORG
6 Skövde Stadsteater, SKÖVDE
7 Växjö Konserthus, VÄXJÖ
AUGUSTI
8 Sund Nergården, VAGNHÄRAD
10 Dalhalla, RÄTTVIK
SEPTEMBER
20 Culturum, NYKÖPING
21 Västerås Konserthus, VÄSTERÅS
22 Gävla Konserthus, GÄVLE
25 Nordanåteatern, SKELLEFTEÅ
26 Kulturhuset, BOLLNÄS
27 Storsjöteatern, ÖSTERSUND
28 Tonhallen, SUNDSVALL
29 Idunteatern, UMEÅ
OKTOBER
4 Falköpings Stadsteater, FALKÖPING
5 Åhaga, BORÅS
6 Jarl Kullescenen, ÄNGELHOLM
11 Kalmarsalen, KALMAR
12 Konserthusteatern, KARLSKRONA
13 Malmö Live, MALMÖ
17 Kulturhuset, FALUN
18 Örebro Konserthus, ÖREBRO
19 Scalateatern, KARLSTAD
20 Konsert & Kongress, UPPSALA
23 Vara Konserthus, VARA
24 Kungsbacka Teater, KUNGSBACKA
25 Gummifabriken, VÄRNAMO
26 Kulturhuset Spira, JÖNKÖPING
27 Draken, GÖTEBORG
31 Louis de Geer, NORRKÖPING
NOVEMBER
1 Östraboteatern, UDDEVALLA
3 Cirkus, STOCKHOLM
Om man skulle skapa världens bästa jukeboxmusikal så skulle den innehålla ett spöke, en övergiven katt, en cirkus, en gigantisk helikopter som landar mitt på scenen, en grekisk paradisö, en spelberoende gangster, raggarbilar, flyktingar, depressioner, förbjuden kärlek, Jesus och Lady Gaga. Jo, och så skulle alla ha benvärmare på sig. Och alla musikgenrer skulle vara representerade!
För så bred är faktiskt musikalgenren. Det är egentligen inte alls en genre, utan många.
The Greatest Movie Hits – live!
Föreställningen Från Broadway till Duvemåla skulle lätt ha kunnat heta The Greatest Movie Hits för så många låtar kommer från kända filmer. Så många musikaler har blivit film – och vice versa.
Lejonkungen, The Greatest Showman, Guys and Dolls, Grease, Dirty Dancing, Sister Act, The Phantom of the Opera, West Side Story, Funny Girl, Jesus Christ Superstar, Mamma Mia!, Så som i himmelen … Alla är de kända musikaler. Alla är de kända filmer. Få har sett dem på scen. Massor har sett dem på bio, TV eller DVD.
Samtliga av ovanstående filmer finns representerade med nummer under kvällen. Svänger bäst gör Lejonkungen, The Greatest Showman och Dirty Dancing … nummer som har det gemensamt att fem fenomenala musikalartister och en gigantisk kör alla finns på scen och ger järnet, tillsammans med rutinerade musiker.
Från världsartist till Sverigeartist och berömda Broar …
Till den framstående filmmusikallistan skulle man kunna lägga Broarna i Madison County … som inte finns representerad med något nummer under kvällen. Förmodligen för att detta är en musikal som Viktoria Tocca, föreställningens initiativtagare och producent, sjungit så många gånger förr. Det är hennes förtjänst att det blev en svensk version av denna amerikanska klassiker. (Musikalen gick både på Maximteatern i Stockholm och på Slagthuset i Malmö).
Hur anpassar man sig från att vara berömd musikalartist med världen som spelfält … till att plötsligt bara bo i Sverige? Viktorias svar på den frågan var att skapa ett eget produktionsbolag. Och att hyra Berwaldhallen i Stockholm. Ska man öppna eget, kan man lika gärna börja på toppen!
Med sig på scenen har Viktoria Tocca sin partner från Broarna i Madison County, Joachim Bergström, som också är känd för sin medverkan i trion High Society. Det är en grupp som också omfattar Karl Dyall och Rennie Mirro och kärleken till “the Rat Pack” och deras jazziga musik, som har sina rötter i gamla tiders filmmusikaler.
Niklas Asknergård – världens mesta Miss Saigon!
Scenens andre herre är den världsvane stjärnan Niklas Asknergård, som varit med i Miss Saigon fler gånger än någon annan i världen – det landar ingen helikopter på scenen, men ljudet finns med under uppträdandet! Förutom den bedriften har han även medverkat i en massa andra musikaler och Melodifestivaler och kända produktioner (Allsång på Skansen, Så ska det låta, Diggiloo, Sing-A-Long, Doobidoo, Lotta på Liseberg …). Han visar sig också vara kungen av lättsamt och roligt mellansnack.
Både Niklas Asknergård och Joachim Bergström är nytillkomna till varumärket Från Broadway till Duvemåla.
Souldrottning möter Lady Gaga
Fint damsällskap på scenen är den souliga Laila Adèle – känd från många musikaler och Medlodifestivalen – och Malena Tuvung, som både ser ut som och låter som Barbra Streisand. Och Lady Gaga!
Det slår gnistor om de glittriga damerna, både tillsammans med andra och i olika solonummer.
Tocca beskriver själv kvällen som att man plockar “russinen ur kakan”. Här kommer massor av hits på en och samma gång, utan en massa transportsträckor och mellanmusik.
Men kan det bli för mycket russin? För många tvära kast mellan olika känslor? Och vilka russin är störst och bäst? Och minst skrynkliga?
Det kanske inte alltid är de största musikalerna som ger de allra bästa fristående solonummerna.
Osjälviska russin sprider energi
Tocca har helt osjälviskt och mycket generöst överlåtit de största och fetaste russinen till sina kollegor.
Lady Gaga och Bradley Cooper duetten Shallow från den nu bioaktuella A Star Is Born levereras av Malena Tuvung och Joachim Bergström.
Om man fick Barbra-Streisand-vibbar när Tuvung sjöng Don’t Rain on My Parade (från Funny Girl) så får man under Shallow plötsligt känslan av att det är Lady Gaga som står där på scenen. Med helt rätt röst och känsla.
Och Niklas Asknergård visar att de största russinen kan finnas i en bortglömd gammal kaka. Feeling Good kommer från en idag nästan bortglömd musikal, The Roar of the Greasepaint – the Smell of the Crowd. Den udda och halvt bortglömda musikalen spelades en kort tid på engelska och sattes sedan upp i Norrköping av alla ställen. Låten Feeling Good är en riktig “crowd pleaser” i Niklas Asknergårds Bublé-inspirerade version.
Utrymme för personligt uttryck finns, även i musikaler
Asknergård bjuder verkligen på sig själv under kvällen, med personliga berättelser om allt från Miss Saigon till det egna nyöppnade hotellet (Sund Nergården utanför Vagnhärad) och bevisar att det går visst att vara musikalartist och att samtidigt ha ett eget personligt uttryck.
En sådan här tillställning kan vara ett bra tillfälle för musikalartister att framträda som personer, istället för som roller i ett sjungande skådespel, och även att rädda bra låtar från musikaler som inte gick hem.
Det finns faktiskt gott om bra låtar från musikaler som av olika anledningar har floppat.
Musikalvärldens svar på Diggiloo
Fyra år. Sju säsonger. Så skapas en ny succé, på ett gammalt klassiskt vis.
Från Broadway till Duvemåla är musikalvärldens svar på Diggiloo – och liksom Diggiloo så spelas föreställningen på väldigt olika scener, som ger olika intryck och olika inramning till evenemanget. Anrika Berwaldhallen i Stockholm, den vackra historiska 1700-tals teatern i Ystad, en renoverad biograf, Draken i Göteborg, olika konserthallar … och så en ganska platt konferenssal som inte är riktigt är anpassad för eventet. 20 centimeter är knappast en balkong. Det är ett trappsteg. Det klirras friskt från köket och personalen hinner nynna med i och sjunga klart Guldet blev till sand innan artisten på scenen.
Fame – inte Footloose!
Finns alla musikaler representerade under kvällen? Självklart inte! Peter Quill i Guardians of the Galaxy hade saknat Footloose: “Is it still the greatest movie ever made?”.
1980-talet finns istället representerat med titelmelodin i Fame. En musikal som också är en långfilm och en TV-serie. 24 avsnitt innebar tydligen 24 veckors TV-tittande förr i tiden – inte att man klämde in alla avsnitt på ett dygn, minns Joachim Bergström. I Fame led de flesta tjejerna av ätstörningar och alla drabbades av olycklig kärlek och depressioner eller självmordstankar och benvärmare. Få (om ens någon) blev berömd. Fame är en ganska sorglig musikal. För att fritt parafrasera Peter Quill: Footloose är bäst! Skulle inte världen se bättre ut om folk löste konflikter med dans istället för med krig och slagsmål? “Dance-off to save the universe” låter som en utmärkt idé!
Dear Evan Hansen …
Apropå sorgliga musikaler: Dear Evan Hansen handlar om tonårssjälvmord, fejkad vänskap och psykisk ohälsa. Den vann hela sex Tony Awards (bland annat bästa musikal) 2017.
Ett nummer från denna mycket prisade och prisvinnande musikal framförs under kvällen. Det sprider knappast någon dans- eller allsångsstämning, men det understryker ännu en gång att musikal är inte en feel-good-genre per se.
Det finns utrymme för så många olika känslor och så många olika musikstilar i det som i vardagstal kallas för “musikalgenren” – vilket bevisas med råge i denna kärlekshyllning till musikalernas högst varierade värld.
Skriven 2019-03-29