Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Jaques Audiard
I rollerna: John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rebecca Root
BETYG: TRE
PREMIÄR: 2019-03-15
Mannen bakom tunga romantiska dramat Rust and Bone och grymma fängelseskildringen En profet har gjort en western. Inte direkt väntat, men så är heller regissören Jaques Audiard känd för att vara förutsägbar. Det är för övrigt inte denna film heller. Snarare vore det mer riktigt att påstå att han vill säga något om vår tids problem och elände genom att montera ner den mer städade westernmyten där gränsen mellan ont och gott skurkar och bad guys är huggen i sten.
Ytligt sett är dock det här en typisk westernrulle. Inte minst öppningen i vilken filmens titelfigurer, prisjägarbröderna Sisters belägrar en stuga och skjuter ihjäl ett gäng efterlysta skurkar skvallrar om detta.
Filmens huvudhistoria ter sig också synnerligen välbekant. För i kölvattnet på detta senaste lyckade uppdrag får Eli och Charlie Sisters förtroendet av sin ständige arbetsgivare, den mäktige ”Kommendören” att döda en viss Hermann Warm. Denne är kemist, och ska ha forskat fram en genialisk metod för att lättare kunna hitta guld i samband med vaskning, så arbetsgivarens motiv är tämligen givet.
Det hela kompliceras emellertid av att den spejare som skulle leda bröderna till Hermann under resans gång slår sina (affärs)påsar ihop med honom istället. När detta går upp för den råbarkade Charlie blir han än mer beslutsam att lyda order till varje pris medan Elis förnuft säger honom att det kanske vore en bra idé att ge upp prisjägarjobbet helt, och rent av pensionera sig från allt våld.
Sistnämnda hör man inte varje dag i en western, men så utgör The Sisters Brothers som sagt heller inte någon ordinär variant på genren. Inte minst finns här en närmast filosofisk sida i filmen där paralleller görs till vår tid. Warm säger sig till exempel vilja skapa ett idealsamhälle i ödemarken någonstans som bygger på andlighet snarare än profit. Detta ska han göra med de inkomster guldletandet genererar.
Samtidigt är den timide kemisten förstås precis lika stor del av problemet som den ytligt sett mer uppenbart pengasugne Charlie, och då har jag ändå inte nämnt något om att kemikalierna som hälls i floden för att få fram guldet dödar allt liv, något filmens karaktärer inte har en aning om eftersom det bara visas för oss i biosalongen.
Summa summarum får man säga att The Sisters Brothers är en både fascinerande och intressant film. För att inte tala om välspelad. Kvartetten i de fyra huvudrollerna lyfter onekligen helheten, och då särskilt John C. Reilly, som gör en av sin kanske starkaste rollprestation någonsin. Sedan vore det synd att påstå att det hela är överdrivet spännande, men den biten är av allt att döma inget Audiard prioriterat. Han vill visa på nya möjligheter i westernskildringen, och vill helst slippa göra en stor grej av sådant som vanligen tillhör de dramatiska höjdpunkterna i sådana här sammanhang. Det är således bara logiskt att den givna slutuppgörelsen blir inställd, och följs av en avrundning av betydlig fridfullare och oväntat snitt.
Skriven 2019-03-12