Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Asghar Farhadi
I rollerna: Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darin, Eduard Fernández, Bárbara Lennie
BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2019-03-15
Från Asghar Farhadi regissören och manusförfattaren till bland annat The Salesman och Nader och Simin – en separation kommer en film med Spaniens största filmstjärnor. Redan i förrförra filmen, det franska samarbetet Det förflutna tog Farhadi ett steg ut i den internationella filmvärlden, och i nya verket låter han handlingen utspelas på den spanska landsbygden. Det betyder dock inte att personligheten i det kreativa tappats bort på något sätt. Även Alla vet är en intrikat, oförutsägbar och på sitt sätt elegant skapelse av typiskt Farhadisnitt.
Penélope Cruz är Laura och Javier Bardem Paco, tidigare älskande som sedan länge är gifta var och en på sitt håll. När vi kastas in i handlingen är Laura på på väg till den lilla landsbygdshålan där exet alltjämt bor. Hon återvänder dit för att fira sin lillasysters bröllop, men de uppsluppna festligheterna får ett abrupt slut när det visar sig att hennes tonårsdotter blivit kidnappad. En lösensumma krävs snart via sms, men ingen verkar ha någon aning om vem som kan tänkas ligga bakom.
På detta stadium är det upplagt för mysterielösning av typiskt snitt, men efter att initialt ha låtit misstankarna falla på ett gäng ungdomar med ett småkriminellt förflutet flyttar Farhadi som förväntat snabbt fokus från frågan om kidnapparnas identitet till diverse familjerelationer med gamla outtalade oförrätter. Samt inte minst en hemlighet som ändrar framtiden för otaliga inblandade i allmänhet och Laura och Paco i synnerhet för all framtid.
Hur det slutar? Tja, en kort stund innan eftertexterna börjar rulla avslöjas vem eller vilka som ligger bakom själva brottet. För publiken det vill säga, inte för det stora persongalleriet som helhet. Däremot anar någon i dramat hur det ligger till utan att yppa något.
Men som sagt; i Farhadis värld är det föränderligheten i och djupet i relationerna mellan karaktärerna som är det intressanta, inte det det rent ytliga händelseförloppet. Så även i det här fallet. Samtidigt skulle den gnällige kunna hävda att iraniern vare sig håller sitt drama lika stramt, subtilt eller för den delen öppet för tolkningar som han plägar att göra.
Fast precis som det sällan är överdrivet klokt att skriva publiken på näsan och berätta allt bör det inte heller ett självändamål att låta publiken tolka eller gissa sig till allt heller. I Alla vet är Farhadi förvisso aningen tydligare i berättandet än tidigare, men helheten bekräftar samtidigt att han alltjämt är en lysande (stjärn)regissör för den tänkande biopubliken.
Skriven 2019-03-11