Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Marcelo Martinessi
I rollerna: Ana Brun, Margarita Irun, Ana Ivanova, Nilda Gonzales, Maria Martins
BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2019-02-01
Tyngd av välförtjänta priser som Guldbjörnen och lovordad i prestigefyllda tidningar som The Times för att inte glömma utmärkelsen som Paraguays Oscarsbidrag i år ger Chelas Arv publiken en chans att knäböja vid tronen.
Chelas arv är en stilistiskt vacker, ytterst välspelad och välgörande originell i det tema den vilar på. Chela och Chiquita är två lesbiska kvinnor i medelåldern som lever ett till synes lyckligt liv även om ekonomin verkar halta betänkligt. Vi förstår detta eftersom folk går in och ut i huset med prylar som Chela med vånda är tvungen att sälja. Den som är samlare av ting som ligger dem varm om hjärtat förstår vilket helvete Chela går igenom när hon tvingas sälja dem för hutlöst prutande spekulanter.
Det vore en tillgång för historien om vi fått veta lite mer om hennes och Chiquitas förflutna då även den sistnämnda får problem när hon skall skaka galler för ett bedrägeri.
Filmer om och kring homosexualitet brukar alltid ta till de stora brösttonerna när de skall belysa omvärldens fördomar men Chelas arv konstaterar bara kvinnornas situation och problemen de kämpar med har inte med kön att göra.
Chela och Chiquita går inte i några gayparader. Chelas demoner är dock inte bara av ekonomisk utan också av psykisk karaktär och när hon för att dryga ut kassan börjar köra “privattaxi” med sin bil träffar hon den yngre Angy som blir som en vitamininjektion för henne.
Slutscenen blir ett kvitto på att Chela krupit ur sitt skal och Chiquita nu släppt ur fängelset får erfara att en fungerande relation inte handlar om enkelriktad trafik. Kanske hade filmen vunnit på att skruva upp tempot ibland, något som inte på något sätt hade satt negativa spår i filmens tunga rytm. Hur som helst har filmen en god chans borta i Hollywood att ro hem en “gubbe” som den bästa utländska filmen 2019.
Skriven 2019-01-31