Klicka på bilden, för att se hela bilden
Oskuldsfull sexploitation, Danmark/Sverige/USA 1971
Regi: Vernon P Becker
I rollerna: Diana Kjær, Tommy Blom, Solveig Andersson, Tor Isedal, Peter Sundh
DVD/Blu-Ray/VOD
(Studio S Entertainment)
BETYG: TRE
Den svenska synden. Ett ämne jag inte behandlat på väldigt, väldigt länge. Jag och mina kompisar tillbringade en stor del av 1990-talet med att leta upp-, se- och skriva om gamla, obskyra, konstiga svenska filmer från främst 60- och 70-talen. En på 90-talet bortglömd filmskatt ingen brydde sig om.
En helt ny värld öppnade sig för mig. Tänk att det faktiskt producerades flängd underhållningsfilm i Sverige; att det gjordes filmer som i bästa fall var lika fräna och udda som de italienska, franska och spanska filmer jag storkonsumerade. Mina recensioner av-, och krönikor och artiklar om dessa filmer publicerades i dagspress och tidskrifter, och tanken var att det med tiden skulle bli en bok. Det blev aldrig en bok – av mig och mina vänner. Flera år senare kom det dock en bok, författad av en helt annan kille.
DAGMAR’S HETA TROSOR (jo, jag vet, jag retar mig också på apostrofen i titeln, men det står så på originalaffischen) från 1971 tillhör de sexploitationfilmer jag faktiskt aldrig lyckades se när jag samlade- och tittade som värst på sådant här. Det är först nu jag äntligen fått se den.
Det här är en svensk-dansk-amerikansk samproduktion i regi av Vernon P Becker, som gjorde CHAMPAGNEGALOPP. Filmen utspelar sig i Köpenhamn, där exteriörscener har filmats, men alla interiörer verkar vara inspelade i Sverige – det förekommer en del svenska förpackningar (Edets toalettpapper, till exempel), och lägenheterna ser mer svenska än danska ut.
Diana Kjaer spelar Dagmar, svensk call-girl i Köpenhamn, och vi får följa vad som händer under en dag i hennes liv. Efter två år som prostituerad ska hon flytta hem till Sverige och gifta sig. Det hinner dock hända en väldig massa innan hon slutligen åker iväg – samtidigt som det egentligen inte händer någonting alls.
DAGMAR’S HETA TROSOR består av en lång rad löst sammanhållna scener, varav en del är sketchartade. Dagmars kunder kommer på besök. Dagmar besöker sina kunder. Dagmars väninnor och kollegor får besök av kunder. Det förekommer en liten gnutta naket, men alla sexscener sker utanför bild.
Filmens stora behållning är alla kända namn som flimrar förbi, ofta i minimala roller, och det är inte utan att man undrar hur de hamnade i den här filmen. Gus Dahlström är en målare som distraheras av Dagmar (det blir tokigt!), John Harryson är ryss, Tor Isedal är gangster, Tommy Blom från Tages spelar Dagmars bror, Göthe Grefbo vill att hans töntige son ska förlora oskulden, Poul Bundgaard är en dirigent som svettas, Solveig Andersson är med ett par sekunder, Ole Søltoft dyker upp först på slutet (han spelar svensk!), och även Inger Sundh (JAG, EN OSKULD 2) och Anne Grete Nissen (MAZURKA PÅ SÄNGKANTEN, UTAN EN TRÅD) medverkar. Jag har säkert glömt några i denna uppräkning.
Les Baxter (!) har komponerat filmmusiken, låten som spelas under förtexterna är härligt svängig, och Tony Forsberg (PICASSOS ÄVENTYR, KORPEN FLYGER) står för det ganska rudimentära filmfotot. Filmen är på engelska, dialogen är uppenbart eftersynkroniserad, men jag har svårt att avgöra om några av skådespelarna gör sina egna röster. Ibland låter det nämligen som om de svenska skådisarna bryter på svenska, medan de danska bryter på danska.
Den lite fulsnygga Diana Kjaer var en raffig dam, och hennes lägenhet i filmen är hemtrevlig – jag gillar den stora hallen med bruna tapeter. DAGMAR’S HETA TROSOR må handla om synd, men det vilar något trevligt oskuldsfullt över den här filmen.
I DVD-asken ligger ett nytryck i A3-format av den svenska originalaffischen, men den amerikanska affischen på baksidan. Filmens pressbok ligger som DVD-rom på skivan.
Jag kan väl knappast hävda att det här är en bra film; manuset är extremt tunt, men den är fascinerande, och den är kul att titta på. Skandinavien på 70-talet var inte bara tristess och nävgröt.
Skriven 2018-08-12