Klicka på bilden, för att se hela bilden
Eventide electronica – skymningselectronica.
Red Mecca har en benämning på sin musik som utsökt summerar det uttryck som Sundsvallsduon rest mot genom tre album och som här når sin hittills mest precisa form.
Frida Madeleine och Jan Strandqvist gör på det nya albumet i sin atmosfär ett slags avstämning av det som Joy Division utförde på klassiska albumet Closer. Även rent grafiskt är albumet en subtil nickning till det som hände på Factory Records på 1980-talet. Det är ingen slump att albumet släpps 18 maj på dagen 38 år efter Joy Division-sångaren Ian Curtis självmord.
”Pretentiöst måhända, men på ett bra sätt” säger Red Mecca och fortsätter: ”Jämförelsen med Closer är kanske övermodig, men vi menar att vi hittat till ett progressivt, och lite utlämnande och utmanande mörker. Men utan att fixera sig vid Joy Division. Vi är ju något annat.”
På scenen möter vi den nya musiken första gången 2 juni på Konsertteatern i hemstaden, därefter följer bland annat Göteborg och Stockholm. En föreställning som förstärks av videokonstnären Christian Godins projektioner. Något som sedan ska följa upp de framträdanden i Europa som efter 2016 års Manifestvinnande album ”Electricity” och fjolårets singel ”Set In Motion” gjort Red Mecca till en av de mest uppmärksammade svenska akterna på electronicascenen.
Pressen om ”Electricity”:
“…ett album fylld av ljuvligt dunkel electro och teatralisk pop. Frida Madeleines röst flyter mellan att kunna påminna om Grimes och Björk eller helt plötsligt Robyn.”
Nöjesguiden
“Red Mecca fortsätter att förse Sverige och världen med utsökt synthmusik och Electricity är inget undantag.
Zero magazine 8/10
”Lika delar dystopiskt som skönt avslappnande och starkt präglat av såväl postpunk som 90- och 00-tals-electronica.”
8/10 HYMN
”Electronica som frammanar bilder av sågverk där rosten tagit över.” 4/5
Jan Gradvall, DI Weekend
© Playground Music