THE NILE HILTON INCIDENT

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Regi: Tarik Saleh
I rollerna: Fares Fares, Mari Malek, Slimane Dazi, Hichem Yacobi, Yaser Maher, Ahmed Seleem, Hania Amar

BETYG: TRE
PREMIÄR: 2017-09-29

Ibland känner man för att se en svensk-dansk-tysk-fransk film som utspelar sig i Egypten. Vilken tur att det nu går upp en svensk-dansk-tysk-fransk film som utspelar sig i Egypten på våra biografer!

Jag har lite problem med att uttala filmtiteln, alltså THE NILE HILTON INCIDENT. Jag läser hela tiden “Nile” som Nile i “Nile City” – och inte som Nilen på engelska. För övrigt är det här en ganska vissen titel på en film – stel, odramatisk, osexig, och svår att komma ihåg. “Vad sa du? Nile City?”

THE NILE HILTON INCIDENT har regisserats av Tarik Saleh, som tidigare gjort METROPIA (som jag verkligen inte tyckte om) och TOMMY (som jag ville tycka om). Filmen omtalas som en film noir, och visst – här finns vissa drag av noir, men Salehs film är alldeles för deppig och smutsig, och lider av brist på coolhet.

Handlingen bygger på ett autentiskt mordfall i Kairo 2008. Fares Fares, som även varit med och producerat, spelar den kedjerökande polisen Mostafa, som skickas till hotellet Nile Hilton, där en känd sångerska hittats död. Man vill skriva av det som självmord, men Mostafa förstår att det handlar om mord.

En städerska på hotellet hörde skrik från hotellrummet och såg förövaren komma ut. Nu håller hon sig gömd. Både Mostafa och mördaren letar efter städerskan – och mördaren är en högt uppsatt politiker.

Mördarens identitet blir känd ganska omgående, men det är lite svårt att hålla reda på vem som är vem i den här storyn. Det rabblas en massa namn och titlar, en stor mängd personer flimrar förbi – och det är rätt hopplöst att hålla dem isär. Om Mostafa kommer att få tag på mördaren eller ej är också ganska oväsentligt – det här är snarare ett drama än en deckare eller thriller. Någon större spänning finns här inte.

Enligt filmen är Kairo en skitig och ogästvänlig plats. Det är farligt ute på gatorna och mer eller mindre alla är korrumperade. Polisen är inte att lita på.

För att göra THE NILE HILTON INCIDENT ännu mer påträngande, går filmen i smutsiga, sönderfrätta, urinfärgade toner. Befolkningen ser ut att svettas mycket och ha allmänt dålig hygien.

Visst är det intressant att se ett kriminaldrama som utspelar sig i dessa miljöer. Det är miljöer vi sällan ser i den här typen av film. Men bara för att infallsvinkeln är ny och annorlunda, behöver resultatet inte vara bra. Salehs film innehåller några oväntade humorinslag som är rätt roliga, och Fares Fares gör en stark insats – men som helhet är THE NILE HILTON INCIDENT en rätt seg historia, fylld av långa passager där det inte händer någonting.

Betyget ovan är tveksamt.

skriven 2017-09-26

print

Våra samarbetspartners