DETROIT

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Regi: Kathryn Bigelow
I rollerna: John Boyega, Anthony Mackie, Algee Smith, Will Poulter, Jacob Latimore, Jason Mitchell

BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2017-09-08

Sommaren 1967 var jag i USA för första gången och det var i en från många synpunkter turbulent tid landet var inne i . Eftersom president Lyndon B. Johnson satt fast i Vietnam träsket var det naturligtvis om och kring detta jag kanske främst minns TV började morgonsändningarna med och avslutade på natten. När Spencer Tracy dog i Hollywood blev det också en stor grej på alla kanaler och så var det rasoroligheterna med det så kallade “The Algiers Motel Incident” som upprörde hela landet.

Efter 50 år sviker mej naturligtvis minnet om händelserna och det gör paret Kathryn Bigelows och manusförfattaren Mark Boals dokumentation av desamma desto intressantare. I ett land som USA med hög brottsstatistik är det naturligtvis viktigare än någonsin med en effektiv och färgblind kår som hela befolkningen kan luta sej mot. Om dessa “lagens änglar ” inte visar sej motsvara dessa krav är det samhällets i kraft av dess lagar som måste sätta ner klacken. Från upproret i Detroit som kostade 43 liv har Bigelow & Boals öronmärkt en händelse på Motellet Algiers där tre unga svarta män misshandlades och sköts ihjäl av en trio poliser och blev dessutom frikända för dådet.

Fallet upprör med fog från många aspekter bortsett från själva morden. Trion var helt oskyldiga eftersom inga skott avlossats från motellet, det handlade om en startpistol varför inga poliser varit i farozonen. Att tvinga fram erkännanden är i lag förbjudet. När sedan en domstol mörkar inte bara dessa fakta utan också ger morden frisedel blir filmens budskap naturligtvis till en varningsklocka inte bara till det amerikanska utan till alla samhällen som gör anspråk på att vara demokratiska att se till att dess domstolar väger sina brott och straff på guldvåg innan domar utfaller.

Jag hade gärna sett mer om bakgrunder och eftermälen till upploppen eftersom de i dag bara gör sej påminda till exempel som när Michael Brown blev skjuten i Ferguson 2014. Ett tidsdokument som aldrig förlorar sin legitimitet.

skriven 2017-09-06

print

Våra samarbetspartners