Klicka på bilden, för att se hela bilden
“Jag vet att det är rätt dumt att fyra rock n roll-snubbar gör en blues-ep men vi delar bara med oss av musiken som funnits i vårt DNA sen vi föddes,” säger Black Stone Cherrys sångare och gitarrist Chris Robertson. “Blues är vad vi lyssnar till när vi delar på en flaska bourbon i turnébussen.”
“The blues has always been the nucleus for Black Stone Cherry. That’s where it all started for us and what we grew up listening to. One of our favorite blues icons is Howlin Wolf, who we consider the quntisesential voice of the blues. It only made sense for us to put our spin on a few of his of his classic songs, one of which is Built For Comfort, a song that our audience has begged us to record since playing it live over the years. We only hope the Wolf would be proud!”
Innan bandet gjort sina hyllade fem första album, spelat areana-gigs, hamnat på första plats på brittiska albumlistan eller delat scen med band som Def Leppard, Lynyrd Skynyrd, Bad Company och Alter Bridge brukade de fyra tonåringarna jamma blueslåtar. Så det känns helt naturligt att släppa den kraftfulla 6-spårs EPn Black To The Blues med dess blandning av klassiker och mer obskyra låtar.
Black Stone Cherry bildades 2001 i Edmonton, Kentucky. Efter att ett antal medlemmar kommit och gått hade bandet funnit sin form med Chris Robertson på sång och gitarr, Ben Wells, gitarr, Jon Lawhon, bas och sång samt John Fred Young på trummor. Youngs pappa Richard och hans farbror Fred är medlemmar i det ikoniska countrybandet Kentucky HeadHunters och i dess replokal, en bungalow från 40-talet, mejslade bandet ut sitt sound. Efter att ha experimenterat med grunge och klassisk rock fann man sin identitet i bluesen. “Ett avgörande ögonblick för mig var när jag insåg att all gammal rock n roll jag älskade hade sitt ursprung i bluesen,” förklarar Chris.
Han hittade sin röst genom att lyssna till Freddie Kings kraftfulla stämma, The Texas Tornado, och de gör en cover på en av hans låtar på Black To The Blues och har alltid stoppat in bluescovers lite här och där på sina spelningar.
“Bluesen är så direkt. Den går rakt in i hjärtat,” menar Chris. “Så jag hoppas att fler ur våran generation kan upptäcka bluesen med hjälp av den här plattan.”
Black To The Blues är en hyllning till den elektriska bluesen som kom fram under 60-talet då många experimenterade med ljud och volym. EPn innehåller covers på låtar av Howlin’ Wolf, Muddy Waters, Freddie King och Albert King. Plattan spelades in i David Barricks Barric Recording studio där BSC gjorde sin senaste platta Kentucky. Den tog endast två dagar att spela in och producerades av bandet självt. Man bestämde sig för en rå ljudbild utan för mycket finesser för att fånga ögonblicket. “Inställningen var att spela låtarna som om vi skrivit dem själva,” förklarar Chris. “Mycket attityd och tunga gitarrer.”
Black To The Blues börjar med Howlin’ Wolfs klassiker Built For Comfort. BSC omfamnar låtens svärta med tunga gitarrriff till en sång dränkt i honung och whisky. EPn är full av bandets innovativa arrangemang, själfulla sång och intrikata samspel som för tankarna till band som Free och Peter Greens Fleetwood Mac. På Champagne & Reefer ligger tonvikten på en trollbindande slidegitarr som spöklikt vandrar genom låten. Andra låtar som sticker ut är Muddy Waters I Want To Be Loved med både klassiska blues och rock n roll solon och en klurig version av Freddie Kings Palace Of The King. “På Palace Of The King ändrade vi en ton för att få den lite mörkare,” förklarar Chris.
Bluesen är som en klok gammal lärare och inspelningen av Black To The Blues-Epn hade en stor effekt på Black Stone Cherry. “Det gjorde oss mer ödmjuka samtidigt som det tände en gnista som gav oss tillbaka en passion för musiken vilket helt klart kommer att märkas på vår nästa platta,” säger Chris.
Låtlista:
1. Built For Comfort
2. Champagne & Reefer
3. Palace Of The King
4. Hoochie Coochie Man
5. Born Under A Bad Sign
6. I Want To Be Loved
© Mascot Label Group Scandinavia