Klicka på bilden, för att se hela bilden
Kvinnlig skräckantologi, Kanada/USA 2017
Regi: Roxanne Benjamin, Karyn Kusama, St. Vincent och Jovanka Vuckovic
I rollerna: Natalie Brown, Melanie Lynskey, Casey Adams, Christina Kirk, Jonathan Watton
DVD/Blu-Ray/VOD
(Njutafilms)
BETYG: TRE
XX är en skräckantologi med fyra kortrysare skrivna och regisserade av fyra kvinnor. Det görs förstås en stor grej av att det är kvinnor som gjort filmerna, men det är egentligen irrelevant. Även om kvinnor är underrepresenterade i branschen, är det trots allt viktigast att filmerna är bra – oavsett om det är en man eller kvinna som ligger bakom. Begåvning smäller högst.
Precis som fallet är med de flesta antologifilmer, är XX lite ojämn.
Det stämmer inte riktigt att de här fyra filmerna är skrivna av kvinnor – jo, det är kvinnor som skrivit manus, men den första storyn; “The Box”, bygger på en novell av skräckförfattaren Jack Ketchum. Jovanka Vuckovic har regisserat, hon var länge redaktör för den kanadensiska skräcktidningen Rue Morgue.
“The Box” är det bästa inslaget i XX. I denna lilla historia visar en gubbe på tunnelbanan innehållet i en julklapp för en pojke – med resultatet att pojken slutar äta. Där efter blir det värre. Det hela slutar i tårar.
Därefter kommer “The Birthday Party” av Annie Clarke, en lustig liten humoristisk historia om en kvinna som hittar sin man död på deras lilla dotters födelsedag. Det ska hållas barnkalas – och för att inte förstöra stämningen, måste kvinnan gömma liket. Det här är lite för bagatellartat, men rätt roande. Annie Clarke är mest känd som musiker – men som sådan kallar hon sig St. Vincent.
“Don’t Fall” av Roxanne Benjamin är alldeles för kort och otillfredställande. Ett litet gäng campar i bergen, när de attackeras av märkliga varelser. Avsnittet känns som klipp ur en långfilm, och det slutar innan det hunnit börja. Benjamin var en av de som regisserade SOUTHBOUND; en annan, ny antologiskräckis, och en film som är bättre än XX.
Den sista lilla filmen heter “Her Only Living Son” och har regisserats av Karyn Kusama, som gjorde ÆON FLUX och JENNIFER’S BODY. I denna visar det sig att en stackars kvinnas problembarn till son egentligen är son till Djävulen. Det här är en hyfsad story.
Bäst i filmen är de animerade mellansekvenserna som gjorts av Sofia Carillo.
Skriven 2017-06-17