Klicka på bilden, för att se hela bilden
“In the beginning was the beat
And the beat was strong . . .”
– Allen Toussaint
Stanton Moore är en upptagen man. Vid sidan av sina soloprojekt, jobb som studiomusiker och för TV är han även Galactics trummis. Det funkiga New Orleans-bandet börjar nu närma sig 30-årsåldern och turnerar konstant. Men han finner ändå tid till att giga och spela in med sin trio som även består av David “Tork” Torkanowsky på klaviaturer samt James Singleton på bas.
Alla tre är eftersökta musiker så att få trions scheman att klaffa kan ta tid. De har tusentals timmar av studiojobb i bagaget men arbetar också som kompositörer och ger konserter. Alla är verksamma i New Orleans sedan många år tillbaka.
Trion trodde att de hade en platta klar men bara ett par dagar innan de skulle bege sig in i studion så avlider Allen Toussaint. Hans plötsliga död (i Madrid av en hjärtattack efter en spelning) shockade staden New Orleans innevånare. Producenten, pianisten, bandledaren, låtrkrivaren hade varit central i stadens musikliv sedan 50-talet. Han skrev eller producerade R&B-artister som Irma Thomas, Lee Dorsey, LaBelle och the Pointer Sisters liksom rockartister som the Band och Elvis Costello. Så som det såg ut hade han ingen tanke på att slå av på takten.
De tre musikerna skrotade omedelbart den planerade plattan och gick in i en kreativt intensiv period. “Eftersom vi redan hade studiotid inbokad så var det ju bara att sätta igång,” minns Moore. “Inget av arren var ju gjorda i förväg utan de kom till allt eftersom vi spelade in. Men vi ville promt hylla New Orleans store man Allen Toussaint.”
Det var Torkanowsky som kom med den första sånggästen, Jolynda Kiki Chapman, som mest är känd för att sjunga tillsammans med sin mamma Topsy Chapman. Moore kände inte till henne men eftersom Tork insisterade så fick det bli så. Hon gör plattans kanske mest direkta sånginsats på Toussaints finstämda ballad All These Things som i original sjöngs av Art Neville 1962. “Första gången jag hörde henne sjunga var då vi spelade in,” berättar Moore. “Jag fick ståpäls! Jag tog hem inspelningen och spelade upp den för min flickvän som började gråta.” Man hade med andra ord kommit igång på allvar.
Musiklivet i New Orleans är gränslöst och genreöverskridande och With You In Mind glider utan ansträngning från funk över till jazz och tillbaka. Två av stadens mer eminenta jazzbegåvningar, Nicholas Payton och Donald Harrison, biddrar på två av plattans instrumentallåtar. Den första är Java som Toussaint spelade in för sin första soloplatta The Wild Sounds Of New Orleans 1958 vilken även blev en stor hit för Al Hirt 1963. Den andra är Riverboat som han spelade in med Lee Dorsey 1950.
Cyril Neville kom till studion för att lägga sång på en låt. “Till slut sjöng han på fyra låtar,” skrattar Moore. “samt ett parti där han talade. ” Neville hörs på första låten Here Comes The Girls som Toussaint skrev för Ernie K-Doe 1970. Han får hjälp av Trombone Shorty den tidigare barnstjärnan som numera är ett hushållsnamn. Han leker sig fram på Life i 7/8-takt vilket var James Singletons ide. Detta inspirerade Moore till ett arr av Lee Dorseys Everything I Do Gonh Be Funky (From Now On) i 5/4-takt. Nevilles version av Night People innehåller ett smakfullt altsaxsolo av Maceo Parker.
Därefter gjorde de något helt nytt. “Tork berättade att Toussaint hade skrivit en bok med poesi. Vi fick låna ett ex av Allens son Reggie. Den är rätt tunn liten bok med poesi där mycket var bearbetningar av hans sångtexter. Men vi hittade en, The Beat, som han aldrig spelat in.” Cyril reciterar texten över ett instrumentalspår på ett funkigt sätt.
Sista spåret är ännu en låt med tal som kanske är plattans mest experimentella, en trösterik version av Glen Campells hitlåt Southern Night från 1977. Denna gången var det Nicholas Payton som tog initiativet och bland annat är känd som skicklig trumpetare och klaviaturspelare. På spelningar spelar han ibland bägge samtidigt!
Nic ville göra Southern Night som en långsam gospel,” berättar Moore. “Han började med en slinga på orgel och sen gör han ett helt fantastiskt trumpetsolo. Då tyckte Tork att det vore coolt om man kunde få med Wendell Pierce. Jag tyckte det lät helt galet men ryckte på axlarna och sa att visst, vi provar. Det visade sig vara en brilliant idé!”
Så Southern Nights börjar med en trum- och talduett mellan Moore och Pierce. “Jag spelade in med vispar och försökte tänka mig in hur det skulle låta med Wendell,” berättar Moore. “Jag var på turné då han spelade in sin del och kommunicerade med studion via telefon och det funkade alldeles utmärkt.” Pierces talade version av Toussaints sång ger låten helt andra dimensioner.
With You In Mind: The Songs Of Allen Toussaint bygger på de fräckaste grooves trion kunde mana fram. “Vi har spelat ihop i fyra år nu men jag tror aldrig vi lyckats med detta om vi försökt för fyra år sen. Vi spelar i New Orleans varje tisdag då vi är i stan, Men turnerandet med Galactic har gjort att vi blivit vänner vilket i sin tur gör att vi spelar ännu bättre tillsammans. Vi har inte spelat med trion så mycket men varit i New York, Japan och Frankrike.
Plattan blev ett projekt med mycket glädje men också sorgen av att förlorat en så central och betydande person i medlemmarnas liv. “Det blev inte att jag fick jobba med Allen lika mycket som jag skulle velat men jag jobbade trots allt med honom några gånger. Första gången vi fick kontakt var 1995 då Galactic bildades och han var intresserad av ett eventuellt samarbete med honom som producent. Men vad han inte visste var att vi redan då spelat in vårt debutalbum. Dessutom i hans studio Se-Saint! Men vi råkade på varandra då och då genom åren och han spelade med oss första gången vi lirade på Saenger Theatre i New Orleans.”
“Han var oerhört lyhörd och uppfattade varenda ton vi spelade. Men han var inte den som tryckte ner sina arr i halsen på musikerna utan anpassade sig efter musikernas stil och hur musiken utvecklades när vi spelade tillsammans.”
“Allen Toussaint skrev musiken till New Orleans,” sager Moore. “Den miljö han kom ifrån finns helt enkelt inte längre. Den enorma talang, kunskap och artisteri han besatt, vi lär inte se hans like igen.”
Toussaints kompositioner är ett bevis varför stadens musik kommer att leva för alltid och varför New Orleans fortfarande betyder så enormt för musiken världen runt. Kanske just för att den aldrig står still utan ständigt utvecklas. Musikerna på With You In Mind: The Music Of Allen Toussaint är musikerna som speglar New Orleans unika musikarv av idag. De kände projektets tyngd och allvar och spelade inspirerat och fokuserat. Producenterna Torkanowsky och Moore mejslade sedan fram ett album som växer med varje lyssning.
Låtlista
01. Here Come The Girls (feat. Cyril Neville & Trombone Shorty)
02. Life (feat. Cyril Neville, Nicholas Payton & Skerik)
03. Java (feat. Nicholas Payton, Donald Harrison Jr. & Trombone Shorty)
04. All These Things (feat. Jolynda Kiki Chapman)
05. Night People (feat. Maceo Parker)
06. The Beat (feat. Cyril Neville)
07. Riverboat (feat. Nicholas Payton & Donald Harrison Jr.)
08. Everything I Do Gone Be Funky (feat. Maceo Parker)
09. With You In My Mind
10. Southern Nights (feat. Nicholas Payton & Wendell Pierce)
Releasedatum 23 juli 2017
Stanton Moore Online
Hemsida
Facebook
Twitter
Instagram
© Mascot Label Group Scandinavia