Klicka på bilden, för att se hela bilden
Lifehouse ett av alla dessa band som märkligt nog rutinmässigt beläggs med alternativestämpel fast de egentligen bara gör klassisk vuxenrock som gjord för radiovågorna. Fast detta märkliga fenomen går förstås igen lite här och var. Ta bara det här med britternas Beatlesinfluerade gitarrock, som rutinmässigt alltid tycks få en lika obegriplig indiestämpel. Minst sagt märkligt, på min ära.
Något särskilt udda är det alltså emellertid inte med det Lifehouse presterar. Ända sedan den miljonsäljande debuten No Name Face har bandet levererat gedigna fullängdare och idel kvalitetshits som lär överleva tidens tand om det nu finns någon rättvisa här i världen, däribland Hanging By A Moment, You And Me och First Time.
På nya verket Almeria har amerikanerna dock anammat ett mer rootsy sound. Överlag låter det mer lössläppt, och inledande Gotta Be Tonight leder omgående lyssnaren in i denna tankekedja. Aldrig har väl kvartetten låtit så groovy som här. Samma tendenser går igen i andra spår också, typ Slow Motion och den småflummiga Right Back Home.
Å andra sidan lever den osvikliga mogna rockkänslan överlag kvar, och då rör Los Angelescombon framför allt i balladmarker. Såväl Only You’re The One och countrydoftande Barricade som sångsamlingens mest vemodiga alster Aftermath lyser. Den mest givna hiten i sammanhanget är emellertid förstasingeln och totalt oemotståndliga Between The Raindrops, en given superhit i vilken Natasha Bedingfield agerar näpen duettpartner. Så ska det låta, för att nu travestera ett välkänt musikleksprogram.
Lifehouse har gjort det igen, således. Att de sedan fortfarande ignoreras av kollegorna säger mer om dem än om bandet.
Skriven 2013-02-04