Klicka på bilden, för att se hela bilden
The Killers har växt upp. Efter att på succédebuten Hot Fuss (fem miljoner sålda exemplar hittills) ha tonat fram som en levande jukebox som växt upp med mestadels brittiska saker från sextio- fram till åttiotalet har bandet på Sam’s Town såväl blivit tyngre som breddat sig och börjat botanisera i den egen musikaliska mylla också. På Hot Fuss spökade så vitt skilda saker som T.Rex, Queeen, The Smiths, Duran Duran och den oundvikliga brittpopen i form av Oasis och Blur. Men den här gången är det rätt uppenbart att kvartetten velat variera sig ännu mer och skapa ett större sound som kan platsa även på de riktigt stora spelställena.
Det kanske vore synd att kalla det Las Vegas-combom skapat på Sam’s Town för arenarock. Åtminstone inte i typisk bemärkelse. Men det är knappast någon tillfällighet att U2:s mixare Alan Moulder – tillsammans med Flood – fått förtroende att ratta in soundet. För om tanken varit att ge den vitalt personliga framtoningen av new wave, syntpop med mera tyngd och förutsättningar för bandet att bli en arenaattraktion av rang får man nog säga att de lyckats. Det här är nämligen en platta som kommer att leva länge och betraktas som en höjdpunkt i bandets produktion när det blir dags att göra musikaliskt bokslut.
Skriven 2006-12-23