Klicka på bilden, för att se hela bilden
Brad Pitt och Julia Roberts spelar huvudrollerna i “The Mexican”, en egensinnig, romantisk actionfilm kombinerad med svart komedi, vars handling kretsar kring de legendariska krafterna hos en gammal pistol.
Filmen, som låter Pitt byta ut sina vanliga coola roller mot att i stället göra en stackars olycksdrabbad, sympatisk förlorartyp, stoltserar med en hel del anslående bilder i en unik miljö. En av de märkliga sakerna med “The Mexican” är i själva verket att den delvis filmades i Real de Catorce, en otillgänglig stad i bergslandet i norra Mexiko.
Pitt spelar Jerry Welbach, en godmodig men klantig kille som hamnat i skuld till en gangsterledare. Efter att ha schabblat till sitt senaste jobb blir han tillsagd att ta på sig ett arbete till – annars får han betala med sitt liv. Jerrys jobb är att resa till Mexiko och hämta en gammal pistol, som det enligt legenden vilar en förbannelse över.
Hans flickvän Samantha (Julia Roberts) håller inte igen med sin ilska när hon får veta detta, men Jerry tycker det är bättre att vara levande och på kant med Samantha än att råka ut för det mer slutgiltiga alternativet, så han beger sig iväg söder om gränsen.
Medan Jerry börjar tycka att det ligger något i den där förbannelsen när han snubblar fram genom ett land där han förstår mycket lite – inklusive språket – blir Samantha tagen som gisslan av en torped (James Gandolfini) för att se till att pistolen verkligen kommer tillbaka ordentligt. Vad som sedan följer i Gore Verbinskis film är en intrikat berättelse vars intrig parodierar action- och västernfilmer.
I “The Mexican” hittar vi inte bara goda och onda människor, utan onda som visar sig ha en sårbar undersida och goda som visar sig vara dumskallar. Allting vänds upp och ner i en historia som hämtar sin styrka ur att saker och ting sällan är som man kunde vänta sig.
Intressant nog tänkte sig filmens skapare först “The Mexican” som en anspråkslös film i independentstil med relativt okända skådespelare i huvudrollerna. Men den visionen bleknade bort när manuset väckte intresse hos två av branschens mest eftersökta stjärnor: Brad Pitt och Julia Roberts.
Det hindrar inte att “The Mexican” har behållit en independentkänsla, som till stor del kommer sig av den mexikanska inspelningsmiljön och inspelningsmetoderna där. Uppgiften att filma Jerrys uppdrag att hitta pistolen förde filmsällskapet till den historiska staden Real de Catorce, som är belägen i San Luis Potosi i norra delen av Mexikos centrala högland. Staden ligger inbäddad bland de omgivande bergen på en höjd av över 2 400 meter och är bara tillgänglig via en 25 kilometer lång kullerstensväg, som kulminerar i den två kilometer långa Ogarriotunneln, ett smalt före detta gruvschakt utan plats för mötande trafik, som leder in i staden.
Som Pitt säger på filmens officiella webbplats: “Man kör upp i den här bergskedjan och in i den här tunneln, och man kan inte se slutet på den eftersom den slingrar sig och vindlar så. Där inne ligger ett kapell uthugget i klippan, och när man äntligen kommer ut på andra sidan öppnar sig tunneln mot en elliptisk skålformad dal omgiven av berg. Det är helt enkelt en magisk plats där tiden verkar ha stått still.”
Real de Catorce var förr en gruvstad där man bröt silver, men i dag bor här bara 1.200 människor. Dess övergivna gamla byggnader och haciendor visade sig vara den idealiska platsen för att skapa den rätta atmosfären för “The Mexican”.
En så isolerad plats med knapphändiga resurser för filmteamet och skådespelarna medförde en del besvärliga hinder – men människornas entusiasm och stadens skönhet avgick med segern. Utan att störa områdets naturliga skönhet gjorde man för inspelningen av “The Mexican” förbättringar i staden som invånarna kommer att ha glädje av i åratal framåt. Rörledningarna och el- och telenäten moderniserades, liksom el- och belysningssystemet i Ogarriotunneln, så att den enda vägen dit och därifrån blev tryggare för alla inblandade.
Och i sann independent-anda fick en av Real de Catorces invånare, Humberto Fernandez Tristan, som gjorde en stor insats för att hjälpa filmteamet i staden, en roll i filmen som “Adelsmannen”.
Adelsmannen är med i de tillbakablickar som då och då väver sig in i den nutida berättelsen och redogör för legenden kring pistolen som filmen har fått sitt namn av. En rad olika personer berättar sägnen, och var och en ger sitt eget bidrag till ryktet om pistolens förbannelse. Vi förs tillbaka till 1800-talet, då en vapensmed tillverkade det magnifika vapnet som hemgift åt sin dotter, som skulle gifta sig med sonen till en rik adelsman.
Verbinski gav återblickssekvenserna ett utseende som påminner om en gammal stumfilm, genom att han använde två modifierade handvevade kameror, med vilka man manuellt skötte hastigheten varmed filmen löpte genom kameran. Man utnyttjade sedan en speciell process kallad “bleach bypassing”, som gav en mer markerad kontrast åt bilden.
Pistolen, “Mexikanen”, utformades med största omsorg med tanke på dess centrala roll i filmen. Den baserades på en autentisk gammal pistol och hade ett hjärtformat magasin med en orm som åt ett äpple, och på hanen syntes en man som höll om en kvinna, så att det var uppenbart att detta var en älskares pistol. Pistolen är därmed nyckeln till hela filmen. Som Verbinski har formulerat det: “Min tanke med pistolen är helt enkelt att kärleken är värd att kämpa för.”
Vartefter som “The Mexican” fortskrider blir det tydligt att filmens huvudtema är att offra allt för den sanna kärleken. “The Mexican” ställer följaktligen, och försöker besvara, frågan: “Om man älskar någon men inte verkar kunna få det att fungera, när ska man ge upp?”
Paul Eade
skriven 2001-??-??